Carhistory.gr Logo
  » lost names » Veritas Scorpion Kabriolet
Veritas Scorpion Kabriolet
lost names
Το διθέσιο convertible της βραχύβιας γερμανικής εταιρείας, που τα έξι μόλις χρόνια της ανεξάρτητης πορείας της στην Αυτοκίνηση αποδείχτηκαν αρκετά για να γράψει ιστορία.

Το βιογραφικό της Veritas θυμίζει λίγο την υπόθεση του βιβλίου «Oι τρεις φίλοι» του Erich Maria Remarque, έστω κι αν οι ήρωες του αντιναζιστή συγγραφέα (και πρώην οδηγού αγώνων για ένα φεγγάρι) ήταν πιο ρομαντικοί: συντηρούσαν με δυσκολία ένα μικρό συνεργείο επισκευής οχημάτων και τα Σαββατοκύριακα αξιοποιούσαν τον χρόνο τους, συμμετέχοντας σε circuits και αναβάσεις με τον «Κarl». Ποιος ήταν αυτός; Μα, το άγνωστης αρχικής προέλευσης αγωνιστικό τους αυτοκίνητο, που το αγαπούσαν πολύ και δεν μπορούσαν να του φερθούν σαν να είναι ένας άψυχος σωρός από μέταλλο, σίδερο και ξύλο. Στο σημείο αυτό υπάρχει μια ταύτιση με τους τρεις ιδρυτές της «Veritas Arbeitsgemeinschaft für Sport und Rennwagenbau»που δέθηκαν με ένα συγκεκριμένο μοντέλο, άσχετα αν δεν του έδωσαν κάποιο όνομα. Ο λόγος για την εμβληματική BMW 328στην εξέλιξη της οποίας οι εμπνευστές της «αλήθειας» (έτσι μεταφράζεται το veritas από τα λατινικάείχαν κεντρικό ρόλο. αγωνιστικός διευθυντής της BMW Ernst Loof είχε διανύσει εκατοντάδες χιλιόμετρα, δοκιμάζοντάς την σε όλες τις συνθήκες. Δικαιώθηκε φυσικά, όταν ως επικεφαλής της γερμανικής αποστολής στην Ιταλία, είδε τη streamline έκδοσή της να κερδίζει το «κουτσουρεμένο» Mille Miglia το 1940. άλλοτε πιλότος των μονοθεσίων της Auto Union και παλιός πρωταθλητής μοτοσικλέτας Georg «Schorsh» Meier ήταν δεμένος με τη BMW, όχι μόνο από τους τίτλους που κέρδισε μαζί της, αλλά και από το γεγονός ότι με ένα δικό της αγωνιστικό των 500 κ.εκ. νίκησε τη Senior TT στο Νησί του Μαν το 1939. Όσο για τον Lorenz Dietrich, διευθυντή πωλήσεων επί μακρόν, οι δεσμοί του με την εταιρεία στηρίζονταν και σε αριθμούς. 

Kυνηγώντας ένα όνειρο
Οι τρεις προαναφερθέντες, που καταξιώθηκαν επαγγελματικά στην ίδια χρονική περίοδο που περιγράφει ο Remarque (το βιβλίο γράφτηκε το 1928) ξεκίνησαν την Veritas τον Μάρτιο του 1947, στο Hausen am Andelsbach, κοντά στο Hockenheim. Σκοπός τους ήταν η κατασκευή ενός νέου αγωνιστικού αυτοκινήτου, βασισμένου στην BMW 328. Ήταν μια ιδέα που συζητούσαν σε όλη τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. To πρώτο τους πρωτότυπο κατασκευάστηκε σε μια γωνιά του εργοστασίου της BMW στο Allach του Μονάχου, το οποίο χρησιμοποιούσαντότε οι νικήτριες συμμαχικές δυνάμεις για τη συντήρηση των οχημάτων τους. Όμως, επειδή δεν επιτρεπόταν η κατασκευή οποιουδήποτε νέου αυτοκινήτου ή κινητήρα στην αμερικανική ζώνη κατοχής, το έργο μεταφέρθηκε στη γαλλική ζώνη και η ομάδα επικεντρώθηκε σε αυτό που γνώριζε καλύτερα. 


Από το RS στο Comet
To νέο αυτοκίνητο, το αμάξωμα του οποίου επιμελήθηκε ο Kurt Frick χρησιμοποιώντας ελαφρά κράματα αλουμινίουδιέθετε χαλύβδινο πλαίσιο και έμοιαζε πολύ με τα προπολεμικά αγωνιστικά της βαυαρικής εταιρείας, που ξεκίνησε τη βιομηχανική της δράση κατασκευάζοντας αεροπορικούς κινητήρεςΤο Veritas «RS» με την εξαιρετική αεροδυναμική για την εποχή του, φιλοξενούσε κάτω από το εμπρός καπώ του τον δίλιτρο σε σειρά εξακύλινδρο κινητήρα, που είχε σχεδιάσει ο Fritz Fiedler για την 328. Με τις απαραίτητες τροποποιήσεις, οι ογδόντα ίπποι αυτού του εξαιρετικού μηχανικού συνόλου, έγιναν σχεδόν εκατό. Tα αποτελέσματα της δουλειάς που έγινε ήταν εξαιρετικά στους αγώνες, με τον Karl Kling να κερδίζει το γερμανικό πρωτάθλημα ταχύτητας στα δύο λίτρα το 1948 και το 1949. Την ίδια περίοδο η Veritas μετακόμισε στο Messkirch του Baden, φέροντας πια την επωνυμία «Veritas Badische Automobilwerke GmbH»Στο νέο της σπίτι, έχοντας ήδη κατασκευάσει 22 «RS»η τριανδρία που τη διοικούσε αποφάσισε να βγάλει στην παραγωγή ένα μοντέλο δρόμου. Έτσι προέκυψε το «Comet»το 1949, χρονιά που η εταιρεία παρουσίασε και ένα μονοθέσιο για τους αγώνες της Formula 2, με το εντυπωσιακό όνομα «Meteor»

Tα διακριτικά του Σκορπιού
«Κομήτης» συνοδεύτηκε από ένα διθέσιο convertible, τον «Σκορπιό», με τον οποίο μοιράζονταν τα ίδια μηχανικά μέρη. Με μεταξόνιο 2.600 χλστ., τρία καρμπιρατέρ της Solex, υδραυλικά ταμπούρα, ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς και τηλεσκοπικά αμορτισέρ το Scorpion Kabriolet έπαιρνε κίνηση από το εξακύλινδρο μηχανικό σύνολο της Heinkel των 1.988 κυβικών εκατοστών, που συνδυαζόταν με in-house χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των πέντε σχέσεων. Με μέγιστη ισχύ 100 ίππων στις 4.750 στροφές ανά λεπτό, ήταν σαφές πως δεν επρόκειτο για κάτι συνηθισμένο. Το αμάξωμά του ήταν επιμελημένο από την ρηξικέλευθη για τις επιλογές της Karosseriebau Spohnπου στην περίπτωσή του κινήθηκε μάλλον συντηρητικά και δεν κατέφυγε στις γνωστές της σχεδιαστικές εξαλλοσύνες. 

Μεθεόρτια...
Ύστερα από τη διαπίστωση ότι δεν μπορούσαν να ευδοκιμήσουν ως ανεξάρτητοι-μεμονωμένοι κατασκευαστές και αφού μετακόμισαν για άλλη μια φορά την εταιρεία τους στην ευρύτερη περιοχή του Nurburgring (έβγαλαν κι ένα coupe με αυτό το όνομα, ύστερα από το τριθέσιο «Saturn»που είχε προηγηθεί), ο Ernst Loof και οι φίλοι του επέστρεψαν στις τάξεις της BMW το 1953. Ο πρωταθλητής τους Karl Kling είχε ήδη μετακινηθεί στην Mercedes-Benz, κερδίζοντας την Carrera Panamericana το 1952, πριν ενταχθεί στην ομάδα των πιλότων που οδήγησαν την αριστουργηματική «W196» στη Formula 1. Όσο για τον Erich Maria Remarque, που πήρε τα πρώτα του λεφτά από το γράψιμο με ένα advertorial για τα λάστιχα της Continental, εξελίχθηκε σε κολοσσό της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας χάρις στην εκδοτική επιτυχία του «Ουδέν νεώτερον από το Ανατολικό Μέτωπο». Οι μελετητές του πίστευαν ότι μετά το «Τρεις φίλοι» δεν έγραψε ποτέ ξανά για αυτοκίνητα, αλλά δεν ήταν έτσι. Πολλά χρόνια μετά το θάνατό του βρέθηκε καταχωνιασμένο ακόμη ένα, μάλλον της προ του 1930 εποχής, που εκδόθηκε το 1998 με τον τίτλο «Station am Horizont» και εξώφυλλο ένα μονοθέσιο της ERA στην πίστα Brooklands της Μεγάλης ΒρετανίαςΣήμερα είναι πολύ εύκολο να βρεις έναν Remarque στα βιβλιοπωλεία, αλλά για συναντήσεις ένα Veritas σε κάποια εκδήλωση ή οπουδήποτε αλλού, πρέπει να είσαι πολύ τυχερός. Σύμφωνα με τις καλύτερες εκτιμήσεις, δεν παρήχθησαν συνολικά περισσότερα από 78 αυτοκίνητα, με μόλις δύο να είναι Scorpion Kabriolet. To ένα από αυτά βρίσκεται στις ΗΠΑ και η συλλεκτική του αξία υπολογίζεται στα 350.000 δολάρια._Σπύρος Χατήρας. Φωτ: bohnams.com