Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Swallow Doretti
Swallow Doretti
sportscars

Το κύκνειο άσμα της εταιρείας που «γέννησε» την Jaguar ήταν αντάξιο του υψηλού κύρους της άλλοτε ακμάζουσας στο σύνολό της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, με τους πολυάριθμους ποιοτικούς κατασκευαστές...

Για τον μετέπειτα ιδρυτή της Jaguar William Lyons, που από το 1921 διατηρούσε στο Blackpool ένα εργαστήριο κατασκευής side-cars με την ονομασία Swallow και συνεταίρο τον William Walmsley, το να κατασκευάσει δικά του αυτοκίνητα ήταν όνειρο ζωής. Τότε όμως ήταν και ο καιρός που τα όνειρα γίνονταν κάποτε πραγματικότητα, αν δούλευες ακατάπαυστα γι αυτά. Έξι χρόνια αργότερα ο συνεταίρος αποσύρθηκε από την εταιρεία για να μην ασχοληθεί ποτέ ξανά με την παραγωγή οχημάτων. Τα side-cars και ό,τι είχε απομείνει από αυτά πουλήθηκαν τους επόμενους μήνες σε διάφορους και ο Lyons μετακόμισε στο Coventry. Εκτός από τα σχέδιά του για το μέλλον είχε και την στήριξη της Standard, με την οποία είχε πολύχρονη συνεργασία στα σασί των Swallow. Από τις εγκαταστάσεις του βγήκαν αρχικά αρκετές βελτιωμένες εκδόσεις των Austin και των Morris, δείχνοντας τις δυνατότητες της νεαρής και ανανεωμένης εταιρείας. Το 1934 το εμπορικό σήμα της Swallow Coachbuilding Company μεταβιβάστηκε σε άλλον ιδιοκτήτη, για να επιβιώσει ως το 1955 και να κλείσει τον κύκλο της με το Doretti.

 

Βρετανικά συστατικά
Η κωδικοποίηση αυτού του γοητευτικού διθέσιου ανοιχτού μοντέλου ως Doretti, που κατά κύριο λόγο προοριζόταν για την αμερικανική αγορά, προέκυψε από τη σύντμηση-αναγραμματισμό του ονόματος της επικεφαλής των πωλήσεων της Swallow στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ Dorothy Deen (αν κάτι δεν ταιριάζει στα γράμματα, μην απορείτε, πάντοτε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού είχαν μια περίεργη αντίληψη για αυτού του είδους τις συντομεύσεις). Ο κινητήρας και τα μηχανικά μέρη του Triunph TR2 αποτέλεσαν τη βάση για την κατασκευή του, ενώ για την εξωτερική του εμφάνισε φρόντισε ο σχεδιαστής Frank Rainbow. Σε πολλούς και όχι αδικαιολόγητα θύμιζε την Ferrari 166 MM Barchetta και το Austin Healey 100, η αλήθεια όμως είναι πως την χρονική στιγμή που εμφανίστηκε το Doretti ήταν το πιο εκλεπτυσμένο διθέσιο στη Μεγάλη Βρετανία. Το αυτοκίνητο κατασκευαζόταν στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Tube Investments (ΤΙ) Group, μητρικής της Swallow, κοντά στο αεροδρόμιο του Walsall. Σε σύγκριση με το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε ως βάση (το TR2) είχε πιο βελτιωμένη ακαμψία, προφανώς επειδή η TI Group ειδικευόταν μεταξύ άλλων και στην παραγωγή σωληνωτών πλαισίων (Reynolds 531 από χάλυβα, μαγγάνιο και μολυβδένιο) για άλλους Βρετανούς κατασκευαστές. Επίσης, ήταν μεγαλύτερο σε μήκος από το δημοφιλές διθέσιο της Triumph, ενώ διέθετε και μακρύτερο μεταξόνιο. Οι 90 ίπποι του τετρακύλινδρου κινητήρα του, που συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων ενισχυμένο με overdrive, ήταν αρκετοί για να του δώσουν μια τελική ταχύτητα κοντά στα 170 χιλιόμετρα την ώρα (σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η εταιρεία). Όσο για την τιμή του, η βασική έκδοση κόστιζε 1.100 λίρες Αγγλίας, 200 περισσότερες από το Triumph TR2. Κυκλοφόρησε μόνο με ανοιχτό αμάξωμα, με μόλις ένα από τα πρωτότυπά του να είναι coupe.

 

Θύμα σύγκρουσης συμφερόντων
Κι ενώ όλα έδειχναν ότι τα πράγματα θα πήγαιναν μακριά, άρχισαν οι πιέσεις, οι περισσότερες από τους κύκλους της Jaguar, που δεν ήθελαν έναν αξιόμαχο ανταγωνιστή. Σύντομα προστέθηκαν και άλλοι κατασκευαστές, φέρνοντας την TI Group σε δύσκολη θέση. Η τελευταία, ως κατασκευαστής βασικών δομικών στοιχείων για την βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, κινδύνευε να χάσει μερικούς από τους πιο καλούς της πελάτες, εφόσον τους αντιστρατευόταν στις αίθουσες των πωλήσεων με ένα αυτοκίνητο που ήταν ουσιαστικά δικό της. Τα διευθυντικά στελέχη της Tube Investments Group ζορίστηκαν πολύ, ώσπου τελικά να αποφασίσουν να «σκοτώσουν» το μοντέλο. Οι τίτλοι τέλους έπεσαν το 1955, άδοξα είναι αλήθεια. Μέχρι τότε, το γοητευτικό διθέσιο πρόλαβε να κατασκευαστεί σε 276 μονάδες, πολύτιμες σήμερα για κάθε συλλέκτη που θέλει πραγματικά να ξεχωρίσει...

TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

SWALLOW DORETTI
Aμάξωμα: δίθυρο convertible/cabriolet
Σχεδιαστής: Frank Rainbow
Kινητήρας: Triumph 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.991 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 83 mm x 92 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 SU H4
Ισχύς: 90 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ.
Ροπή: 159 Nm στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κατανομή βάρους εμπρός/πίσω: 52%/48%
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 169 χλμ./ώρα
0-80 χλμ./ώρα: 7,8 δλ.
0-97 χλμ./ώρα: 11,6 δλ.
Μήκος: 3.962 χλστ.
Πλάτος: 1.549 χλστ.
Ύψος: 1.295 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.413 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.219 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.254 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: 152 χλστ.
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 56,8 λίτρα
Περίοδος παραγωγής: 1954-1955
Βάρος: 864 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 276

 

credits

Kείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: https://gosfordclassiccars.com.au