Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Simson KR 50
Simson KR 50
motorbikes
Το πρώτο επιτυχημένο μικρό scooter της Ανατολικής Γερμανίας...

Αναμφίβολα, το πιο διάσημο scooter της ανατολικογερμανικής Simson είναι το «KR 51 Schwalbe», το οποίο μάλιστα ενδέχεται να αναβιώσει ως ηλεκτροκίνητο πλέον. Όμως, εξίσου σημαντικός ήταν και ο πρόγονός του, παρά το γεγονός ότι στις ημέρες μας είναι ξεχασμένος από τους περισσότερους. Ο λόγος για το «KR 50», που παραγόταν από το εργοστάσιο της εταιρείας στο Suhl της Θουριγγίας από το 1958 μέχρι το 1964. Το scooter αυτό, που όπως και ο απόγονός του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και μοτοποδήλατο, είχε μεγάλη επιτυχία στην αγορά. Απόδειξη, οι 164.500 μονάδες παραγωγής στα οκτώ χρόνια της εμπορικής του σταδιοδρομίας. Η εμφάνισή του έφερε ορισμένα νέα πρότυπα στα δίκυκλα του είδους, αν και διεθνώς οι σχεδιαστικές τάσεις στα μικρά scooters είχαν σχεδόν εξαντληθεί πια, εξαιτίας και της καταλυτικής παρουσίας των «Vespa» της Piaggio. Το μηχανάκι της Simson εντυπωσίασε εξίσου με το λίγο προγενέστερο Kreidler «R50», ενώ στη σιλουέτα του ευδιάκριτες ήταν οι επιρροές από το DKW «Hobby»και το Victoria «Vicky». Όπως και να έχουν τα πράγματα, το klein-roller (KR) της Simson ήταν το πρώτο μικρό scooter της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας, αφού το Pünktchen των 50 κ.εκ. και των 1,3 ίππων που είχε παρουσιαστεί το 1954 δεν έφτασε ποτέ στην παραγωγή. 

 

Klein-Roller
To «KR 50» είχε ευρεία απήχηση και στο λεγόμενο «ασθενές φύλο», αφού η καλά δουλεμένη επικάλυψη του σωληνωτού πλαισίου του με λαμαρίνα εξασφάλιζε πλήρη προστασία από τη βρωμιά και τη λάσπη των δρόμων. Επιπλέον, διέθετε και γενναιόδωρο χώρο αποσκευών για τα ψώνια της ημέρας. Η ισχύς του αερόψυκτου μονοκύλινδρου κινητήρα του ξεπερνούσε οριακά τους δύο ίππους, προσφέροντας τελική ταχύτητα περίπου 50 χλμ./ώρα. Το αξιόπιστο δίχρονο μηχανικό του σύνολο κατασκευαζόταν από την εταιρεία «VEB Büromaschinenwerk Sömmerda», η οποία πριν τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο ήταν μέλος του ομίλου «Rheinmetall». Στο ξεκίνημα της εμπορικής του πορείας ήταν διαθέσιμο προαιρετικά σε δύο χρωματισμούς, καφέ-μπεζ και μπλε-γκρι, οι οποίοι στη συνέχεια διευρύνθηκαν περαιτέρω. Στη βασική του έκδοση κόστιζε 1.150 μάρκα Ανατολικής Γερμανίας, τα οποία γίνονταν 1.265 όταν ο αγοραστής του το ήθελε δίχρωμο και με αλουμινένιες ζάντες. 

Οι βελτιώσεις
Το 1960 οι μηχανικοί του εργοστασίου αντιμετώπισαν με επιτυχία κάποια θέματα κραδασμών που ταλαιπωρούσαν τους αναβάτες κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ενώ την άνοιξη του 1962 εφοδίασαν το «KR 50» με νέα πίσω ανάρτηση. Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς αντικατέστησαν το πίσω φωτιστικό σώμα με μεγαλύτερο και το 1963, ένα χρόνο πριν την αποστρατεία του μοντέλου, προχώρησαν σε μια νέα σειρά σειρά αλλαγών. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η αλλαγή του σωληνωτού τιμονιού, η αύξηση της ισχύος κατά 0,2 ίππους και το μεγαλύτερο ρεζερβουάρ καυσίμου, που ανέβασε την αυτονομία του δικύκλου στα 270 χιλιόμετρα.

Απόηχος...
Στην ενωμένη πλέον εδώ και τρεις περίπου δεκαετίες Γερμανία θα βρείτε το Simson «KR 50» σε διάφορα μουσεία οχημάτων της χώρας, μεγάλα και μικρά, όπου καταλαμβάνει εξέχουσα θέση. Εμείς το βρήκαμε στο Μουσείο Μεταφορών της Νυρεμβέργης (Verkehrsmuseum Nürnberg) να εκτίθεται σε χρωματισμό μπλε-γκρι δίπλα σε ένα κόκκινο Goggomobil. Φυσικά, δεν χάσαμε την ευκαιρία να το φωτογραφίσουμε και να ετοιμάσουμε ένα αφιέρωμα σε αυτό. Άλλωστε, άξιζε τον κόπο...

Kινητήρας δίχρονος μονοκύλινδρος αερόψυκτος Κυβισμός 47,6 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή 42 mm x 38 mm Σχέση συμπίεσης 7.5:1 (8.5:1 το 1963) Καρμπιρατέρ NKJ 132-0 (NKJ 133-2 το 1963) Ισχύς 2,1 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ. (2,3 το 1963) Χωρητικότητα ρεζερβουάρ 6,3 λίτρα (6,8 το 1963) Κιβώτιο ταχυτήτων 2 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα 50 χλμ./ώρα Μέση κατανάλωση 2,5 λτ./100 χλμ. Αυτονομία 270 χλμ. (1963) Ελαστικά 20 x 2.25 (16 x 2.50 το 1963) Βάρος 63 κιλά Επιτρεπόμενο συνολικό βάρος 170 κιλά Περίοδος παραγωγής1958-1964 Μονάδες παραγωγής 164.500

credits

Text & photos: Spiros Chatiras (08/31/2018, DB Museum Nürnberg)