Carhistory.gr Logo
  » lost names » Siata Spring
Siata Spring
lost names
Tο «κύκνειο άσμα» της εταιρείας από το Τορίνο, που παρά τη μικρή διάρκεια της ζωής της πρόλαβε να ξεχωρίσει και να αφήσει τα ίχνη της στην Αυτοκίνηση...

H Siata, που έλαβε το όνομά της από τα ακρωνύμια των λέξεων «Societa Italiana per Applicazioni Tecniche Auto Aviatorie», ήταν στα πρώτα της βήματα ένας βελτιωτικός οίκος που ιδρύθηκε το 1926 από τον ερασιτέχνη οδηγό αγώνων Giorgio Ambrosini. Στο ξεκίνημα της δραστηριότητάς της πωλούσε τροποποιημένα μηχανικά εξαρτήματα για τα μοντέλα της Fiat, έχοντας στόχο την ενίσχυση των επιδόσεών τους. Μετά το τέλος του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου παρουσίασε τα πρώτα δικά της sport μοντέλα, που διατέθηκαν στην αγορά με το εμπορικό της σήμα. Ακολούθησαν 25 περίπου χρόνια ακμής, ώσπου η πρώτη παγκόσμια ενεργειακή κρίση να την οδηγήσει σε πτώχευση τη δεκαετία του '70. Η παραγωγή του πρώτου της αυτοκινήτου, του «Amica», ξεκίνησε το 1948 και ολοκληρώθηκε το 1952. Το μοντέλο εκείνο, που κυκλοφόρησε με coupe και spider αμάξωμα, έπαιρνε κίνηση από το μηχανικό σύνολο των 500 κ.εκ. και των 22 ίππων του Fiat Topolino. Mια ιδιαίτερη έκδοσή του, με τη χωρητικότητα του κινητήρα αυξημένη στα 750 κ.εκ., απέδιδε 25 ίππους. Η πρώτη μεγάλη διάκριση για την μικρή εταιρεία ήρθε το 1948, με την κατάκτηση του ιταλικού πρωταθλήματος ταχύτητας της κατηγορίας των 500 κ.εκ. Υπεύθυνη για την επιτυχία αυτή ήταν η τροποποιημένη αγωνιστική έκδοση που έγινε γνωστή με την ονομασία «500 Pescara», η οποία αρίθμησε μόλις δύο μονάδες παραγωγής.

Το «κουτάβι» της Siata και η Ducati
Την περίοδο εκείνη η Siata είχε ήδη συνδέσει το όνομά της με τον μικρό μονοκύλινδρο, τετράχρονο και αερόψυκτο κινητήρα που σχεδίασε και εξέλιξε ο δικηγόρος Aldo Farinelli με τη συνδρομή του μηχανικού Aldo Leoni, ο οποίος μπορούσε να τοποθετηθεί σε ένα ποδήλατο και να το μετατρέψει σε μηχανάκι. Το περίεργο όνομά του («Cucciolo», που σημαίνει «μικρό κουτάβι») το όφειλε στον ιδιαίτερο ήχο του, που θύμιζε το γαύγισμα του συμπαθούς τετράποδου. Το προϊόν με το χαριτωμένο όνομα αρχικά επωλείτο σε συσκευασία, προκειμένου να συναρμολογηθεί. Σύντομα η ζήτησή του ξεπέρασε τις δυνατότητες παραγωγής της Siata, με αποτέλεσμα η εταιρεία από το Τορίνο να αναζητήσει συνεργάτη. Αυτός δεν ήταν άλλος από τη Ducati, που με τον τρόπο αυτό ξεκίνησε τη μεγάλη ιστορία της ως κατασκευαστής μοτοσικλετών.

Η τελευταία άνοιξη
Το 1968 η Siata παρουσίασε ένα διθέσιο roadster με ρετρό εμφάνιση, που κατασκευάστηκε με βάση το δημοφιλές εκείνη την εποχή Fiat 850. H τιμή πώλησης του αυτοκινήτου, που σχεδιάστηκε από τον ταλαντούχο Enrico Fumia, ορίστηκε στις 795.000 λιρέτες(255.000 λίρες πιο κάτω από το Fiat 850 Spider του Bertone). Το τελικό προϊόν της εταιρείας από το Τορίνο προέκυψε από μια λεπτομερή έρευνα αγοράς μεταξύ της ιταλικής νεολαίας. Όμως, παρά την μεγάλη προσοχή που δόθηκε και το αισιόδοξο πνεύμα που πρόδιδε το όνομά του (άνοιξη), τα χαμόγελα δεν ήρθαν. Τα οικονομικά προβλήματα που ενέσκυψαν ανάγκασαν τη Siata να πουλήσει το 1970 τη γραμμή συναρμολόγησης στη νεοσυσταθείσα εταιρεία ORSA (Officina Realizzazioni Sarde Automobili). Η παραγωγή μεταφέρθηκε σε μια βιομηχανική μονάδα κοντά στο Cagliari, ενώ βάση του μοντέλου ήταν πλέον το Seat 850 Special. Ως κινητήρια μονάδα χρησιμοποιήθηκε πια εκείνη των 903 κ.εκ., με τους 47 ίππους ισχύος, ενώ το αυτοκίνητο απέκτησε και δισκόφρενα στους εμπρός τροχούς. Όμως ήταν πλέον αργά, αφού η πρώτη παγκόσμια ενεργειακή κρίση ήταν ήδη σε εξέλιξη και οι οδυνηρές της συνέπειες δεν θα αργούσαν. Η ORSA αντιστάθηκε όσο μπορούσε, όμως οι πωλήσεις sport αυτοκινήτων στην Ιταλία σημείωσαν κάθετη πτώση, αναγκάζοντάς την να τερματίσει την παραγωγή του το 1975. Δεν είναι γνωστό πόσα Siata Spring κατασκευάστηκαν, ούτε πόσα επιβιώνουν ως την αυγή της ηλεκτροκίνητης εποχής μας._Σπ. Χατ.


Kινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά Κυβισμός 843 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή 65 mm x 63.5 mm Σχέση συμπίεσης 8.8:1 Καρμπιρατέρ Weber 30ICF1 Ισχύς 36 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ. Ροπή 55 Nm στις 3.400 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων χειροκίνητο 4 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα 119 χλμ./ώρα 0-100 χλμ./ώρα 25,2 δλ. Μήκος 3.550 χλστ. Πλάτος 1.400 χλστ. Ύψος 1.385 χλστ. Μεταξόνιο 2.027 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός 1.146 χλστ. Μετατρόχιο πίσω 1.212 χλστ. Βάρος 620 κιλά Περίοδος παραγωγής 1968-1975