Carhistory.gr Logo
  » lost names » Siata Daina
Siata Daina
lost names
Θα πρέπει να είσαι πραγματικά μια πολύ ξεχωριστή sport κατασκευή, για να έχεις την τιμή να σε αποκαλούν οι θαυμαστές σου «μικρή Ferrari»

H Siata, που πήρε το όνομά της από τα ακρωνύμια των λέξεων «Societa Italiana per Applicazioni Tecniche Auto Aviatorie», ήταν αρχικά ένας βελτιωτικός οίκος που ιδρύθηκε το 1926 από τον ερασιτέχνη οδηγό αγώνων Giorgio Ambrosini. Στο ξεκίνημα της κατασκευαστικής της δραστηριότητας πωλούσε τροποποιημένα μηχανικά εξαρτήματα για τα μοντέλα της Fiat, στοχεύοντας στην ενίσχυση των επιδόσεών τους. Μετά το τέλος του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου παρουσίασε τα πρώτα δικά της sport μοντέλα, που διατέθηκαν στην αγορά με το εμπορικό της σήμα. Η παραγωγή του πρώτου της αυτοκινήτου, του «Amica», ξεκίνησε το 1948 και ολοκληρώθηκε το 1952. Το μοντέλο εκείνο, που κυκλοφόρησε με coupe και spider αμάξωμα, έπαιρνε κίνηση από το μηχανικό σύνολο των 500 κ.εκ. και των 22 ίππων του Fiat Topolino. Mια ιδιαίτερη έκδοσή του, με τη χωρητικότητα του κινητήρα αυξημένη στα 750 κ.εκ., απέδιδε 25 ίππους. Η πρώτη μεγάλη διάκριση για την μικρή εταιρεία ήρθε το 1948, με την κατάκτηση του ιταλικού πρωταθλήματος ταχύτητας της κατηγορίας των 500 κ.εκ. Υπεύθυνη για την επιτυχία αυτή ήταν η τροποποιημένη αγωνιστική έκδοση που έγινε γνωστή με την ονομασία «500 Pescara», η οποία αρίθμησε μόλις δύο μονάδες παραγωγής (η μία από αυτές επιζεί ως τις ημέρες μας). 

Daina
Κατόπιν τη σκυτάλη παρέλαβε το «Daina», με τα μηχανικά μέρη του Fiat 1400, που αρίθμησε 50 αυτοκίνητα (20 coupe και 30 spider, τα οποία επιμελήθηκαν για τους πελάτες της εταιρείας η Stabilimenti Farina, o Bertone και άλλοι ξεχωριστοί) από το 1950 μέχρι το 1958. Aπό αυτά, διατηρούνται σήμερα μόνο έξι. Το μοντέλο τροφοδοτήθηκε με τρεις κινητήρες βενζίνης (1.4, 1.5 και 1.8 λίτρων), όλοι τους τετρακύλινδροι σε σειρά και προερχόμενοι φυσικά από τη Fiat. Ασφαλώς, το πλαίσιο ήταν ενισχυμένο σε σχέση με την αρχική του μορφή, ενώ στον κινητήρα τοποθετήθηκαν νέου τύπου βαλβίδες και διαφορετικό καρμπιρατέρ. Μάλιστα, μερικά από τα αυτοκίνητα διέθεταν και εξάτμιση δουλεμένη από την Abarth. Η εμπρός ανάρτηση ήταν ανεξάρτητη, ενώ πίσω υπήρχε άκαμπτος άξονας και ελικοειδή ελατήρια. Ο υποψήφιος αγοραστής του Daina μπορούσε να το παραγγείλει με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων πέντε σχέσεων (η πέμπτη overdrive) ή τεσσάρων αν το ήθελε πιο «αθλητικό». Πιο δημοφιλής έκδοση του μοντέλου ήταν η πανέμορφη ανοιχτή «Gran Sport», που εκ των πραγμάτων ήταν η πιο κατάλληλη για αγωνιστική χρήση και πολλοί την αποκαλούσαν «η μικρή Ferrari». Καλύτερο αποτέλεσμα, μια τρίτη θέση στη γενική κατάταξη των 12 ωρών του Sebring το 1952, με πλήρωμα τους Dick Irish-Bob Fergus και κινητήρα των 1.500 κ.εκ._Σπύρος Χατήρας


SIATA DAINA 1.4 (1952)
Kινητήρας: Fiat 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.394 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82 mm x 66 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.2:1
Καρμπιρατέρ: 2 Weber 32 DRP 5
Ισχύς: 65 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 97 Nm στις 3.900 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 140 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.050 χλστ.
Πλάτος: 1.580 χλστ.
Ύψος: 1.450 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.307 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.300 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 5.90-14
Ελαστικά πίσω: 5.90-14
Βάρος: 1.050 κιλά