Carhistory.gr Logo
  » lost names » Saab Lancia 600
Saab Lancia 600
lost names
Νοιώθετε έκπληξη; Κι εμείς το ίδιο, αφού η ιστορία της σκανδιναβικής Delta είναι από τις λιγότερο γνωστές της Αυτοκίνησης, παρά το γεγονός ότι είναι σχετικά πρόσφατη και όχι θαμμένη στο βάθος του χρόνου...

Το ατυχές είναι ότι γνωρίζουμε όλοι την κατάληξη: Παρά τις φιλότιμες προσπάθειές της, η Saab δεν κατάφερε να λύσει τα οικονομικά της προβλήματα και χάθηκε από το προσκήνιο. Μακάρι αυτό να μην είναι οριστικό και να επανέλθει κάποτε, αφού η σουηδική εταιρεία είναι μια από τις πιο σεβαστές στον θαυμαστό κόσμο των τεσσάρων τροχών. Το εργοστάσιο του Τρολχάταν δεν είχε την τύχη της συμπατριώτισάς της Volvo, της οποίας τα ηνία ανέλαβαν Κινέζοι μεγαλοεπενδυτές και την οδηγούν από επιτυχία σε επιτυχία. Aναγνωρίζοντας από νωρίς τη δυσπραγία της, αλλά και την αδυναμία της να υποστηρίξει την παραγωγή εντελώς νέων μοντέλων, η Saab στα τέλη της δεκαετίας του '70 προχώρησε σε σύναψη συμφωνίας με τον όμιλο εταιρειών της Fiat. Mε βάση αυτήν, μπορούσε να χρησιμοποιήσει για το μελλοντικό μεγάλο της sedan (το «9000», που παρουσιάστηκε το 1984) την πλατφόρμα στην οποία θα πατούσαν η Lancia «Thema», το Fiat «Croma» και η Alfa Romeo «164». Εκτός αυτού, απέκτησε επίσης το δικαίωμα παραγωγής και διάθεσης της Lancia Delta στις σκανδιναβικές χώρες, χρησιμοποιώντας τα λογότυπα και των δύο εταιρειών, σε συνδυασμό με τον μάλλον αδιάφορο κωδικό «600».


Αρνητική εξέλιξη
Στο ξεκίνημά της, η ιταλο-σουηδική Delta προσφέρθηκε σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού, τις «GLS» και «GLE». Κάτω από το εμπρός καπώ της υπήρχε μόνο ένας κινητήρας, χωρητικότητας 1.5 λίτρων και ισχύος 85 ίππων, ο οποίος συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των πέντε σχέσεων. Παρά την αρχική αισιοδοξία των εμπνευστών του εγχειρήματος, τα πράγματα δεν πήγαν καλά στον τομέα των πωλήσεων, καθώς η τιμή του μοντέλου ήταν ακριβή για όσα παρείχε. Αυτό είχε ως συνέπεια την κατάργηση της έκδοσης «GLE», που ήταν η πλουσιότερη. Όμως, η κίνηση αυτή δεν στάθηκε αρκετή. Έτσι, το 1982 η φιλότιμη προσπάθεια των Σουηδών τερματίστηκε άδοξα, αριθμώντας συνολικά 6.419 μονάδες παραγωγής.


Λίγα λόγια για τη Delta
H Lancia Delta, σχεδιασμένη από τον Giorgietto Giugiaro, ήρθε στο φως τον Σεπτέμβριο του 1979. Το 1980 εξελέγη «Αυτοκίνητο της Χρονιάς», από την αρμόδια επιτροπή των Ευρωπαίων δημοσιογράφων του Ειδικού Τύπου. Το προσθιοκίνητο μοντέλο είχε τον κινητήρα του τοποθετημένο εγκάρσια, ενώ διέθετε ανεξάρτητες αναρτήσεις, φρένα με διπλό διασταυρούμενο κύκλωμα και σύστημα διεύθυνσης με κρεμαγιέρα. Στο ξεκίνημα της εμπορικής του σταδιοδρομίας του έπαιρνε ζωή από δύο μηχανικά σύνολα, των 1.3 λίτρων ισχύος 75 ίππων και των 1.5 λίτρων απόδοσης 85 ίππων. Αμφότεροι ήταν δομημένοι με επικεφαλής εκκεντροφόρο, οδηγούμενο με ιμάντα και με κυλινδροκεφαλή από ελαφράκράματα. Στο σύνολό της, η Delta ήταν ένα κομψό και συμπαγές αυτοκίνητο, με μήκος μικρότερο από τέσσερα μέτρα και με πολύ καλό επίπεδο εξοπλισμού για την εποχή της. Ξεκινώντας από το εργοστάσιο του Lingotto, η παραγωγή της μεταφέρθηκε αργότερα στις εγκαταστάσεις του Chivasso, όπου υπήρχε ένα τα πιο εξελιγμένα τμήματα βαφής στον κόσμο, ένα ηλεκτρονικό σύστημα εργαλειομηχανών και μία αυτόματη εγκατάσταση που εγγυόταν την ποιοτική ομοιομορφία των υποσυστημάτων. Παραμένοντας στην παραγωγή από το 1979 ως το 1994, η Delta έχει κατασκευαστεί σε 480.000 μονάδες. Όσο για τις αγωνιστικές της εκδόσεις, η κατάκτηση έξι συνεχόμενων τίτλων στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ από το 1987 μέχρι το 1992 δεν αρκεί για να περιγράψει την τεράστια επιτυχία τους._Σπ. Χατ., Lancia media site