Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Porsche 914
Porsche 914
sportscars

Το «κεντρομήχανο» sport μοντέλο της γερμανικής εταιρείας, που μπέρδεψε ολόκληρο τον κόσμο...

Στα μέσα περίπου της δεκαετίας του ‘60 η Porsche αναζητούσε την περαιτέρω επέκτασή της στην παγκόσμια αγορά, ενισχύοντας τη γκάμα της προς τα κάτω με ένα προσιτό από οικονομικής πλευράς sport μοντέλο, ώστε να μη στηρίζεται αποκλειστικά στην εμπορική επιτυχία της «911». Προκειμένου να ανταπεξέλθει σε αυτό το μεγάλο για τα τότε μεγέθη του εγχείρημα, το εργοστάσιο του Zuffenhausen απευθύνθηκε στην Volkswagen, με την οποία άλλωστε διατηρούσε «συγγενική» σχέση. Οι καιροί ήταν κατάλληλοι για μια τέτοια κίνηση, αφού το Wolfburg (έδρα της VW) ψαχνόταν από την πλευρά του για τον διάδοχο του πολύ όμορφου Karmann Ghia Type 34. Τελικά, η συμφωνία κλείστηκε σε ανώτατο επίπεδο, μεταξύ του Ferry Porsche και του διευθυντή της Volkswagen Heinrich Nordhoff. Ο θάνατος του δεύτερου το 1968 επηρρέασε δυσμενώς την υπόθεση αυτή, που κινδύνευσε να τελειώσει πρόωρα χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Όμως, ο Ferry Porsche κατάφερε να πείσει τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο της VW Kurt Lotz, ιδρύοντας για το σκοπό αυτό μια νέα και κοινή εταιρεία, που θα αναλάμβανε τον ευαίσθητο τομέα των πωλήσεων. Το όνομα που της δόθηκε ήταν Volkswagen-Porsche και, από ό,τι φαίνεται, αυτό ήταν ένα μεγάλο στρατηγικό λάθος...

Volkswagen ή Porsche;
Μετά την παρουσίασή του, το αυτοκίνητο διανεμήθηκε στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου ως VW-Porsche. Ήταν διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, την «914» με τετρακύλινδρο κινητήρα της Volkswagen και την «914/6» με εξακύλινδρο κινητήρα της Porsche. Ωστόσο, στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και οι δύο τύποι του μοντέλου ταξινομήθηκαν αποκλειστικά με το λογότυπο της Porsche. Ο κινητήρας της Volkswagen ήταν εντελώς νέος, έχοντας χωρητικότητα 1,7 λίτρων και απόδοση 80 ίππων στις 4.900 σ.α.λ., γεγονός που επέτρεπε στην τετρακύλινδρη 914 να επιταχύνει από στάση ως τα 100 χιλιόμετρα την ώρα σε χρόνο 13 δευτερολέπτων, επιτυγχάνοντας τελική ταχύτητα 177 χιλιομέτρων την ώρα. Όσο για τον εξακύλινδρο δίλιτρο boxer της Porsche 914/6, προερχόταν από την «911T», διαθέτοντας τριπλό καρμπιρατέρ και ισχύ 110 ίππων στις 5.800 σ.α.λ. Η «914» στόχευε σε ένα νεανικό αγοραστικό κοινό και εν μέρει τα κατάφερε. Με βασική τιμή στη Δυτική Γερμανία (άλλες εποχές) λίγο κάτω από τα 12.000 μάρκα, η τετρακύλινδρη «914» έγινε γρήγορα εμπορική επιτυχία, αφού από το 1969 έως και το 1975 οι πωλήσεις της ανήλθαν στις 115.631 μονάδες, οι περισσότερες από τις οποίες εξήχθησαν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Aτυχώς, η σημαντικά ακριβότερη «αυθεντική» Porsche (914/6) δεν μπόρεσε να ζευγαρώσει την επιτυχία του μοντέλου, με αποτέλεσμα από το 1969 έως τη λήξη της παραγωγής της (1972) να κατασκευαστεί σε μόνο 3.338 μονάδες.


Αγωνιστική διαδρομή
Μια από τις πιο μεγάλες επιτυχίες της «914» ήταν η τριπλή νίκη της στο Marathon de la Route, που πραγματοποιήθηκε στο Nürburgring των 22 χιλιομέτρων το 1970. Η εξακύλινδρη έκδοση του μοντέλου είχε επίσης μια επιτυχημένη πορεία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, σε διάφορες αγωνιστικές εκδηλώσεις, επιτυγχάνοντας αρκετές νίκες στην κατηγορία του. Στην Ευρώπη η 914/6 GT της ομάδας Sonauto κέρδισε τη νίκη το 1970 στην κατηγορία Gran Turismo στον 24ωρο αγώνα ταχύτητας και αντοχής του Le Mans. Εκτός των άλλων, η Porsche κατασκεύασε την «914» σε δύο μόλις συλλεκτικές μονάδες με την ονομασία S, οι οποίες έπαιρναν κίνηση από τον οκτακύλινδρο boxer της «908». Χάρις στο σύστημα ψεκασμού του καυσίμου, ο κινητήρας της πρώτης χρονολογικά «914 S» απέδιδε περίπου 300 ίππους, ενώ στη δεύτερη με τη χρήση καρμπιρατέρ 260 ίππους.

Οι λόγοι της μη επιτυχίας
Κανείς δεν μπορεί να χαρακτηρίσει αποτυχημένη την «914», αφού ήταν ένα πολύ καλό αυτοκίνητο. Όμως η υιοθέτηση δύο προσωπικοτήτων ζημίωσε τη σταδιοδρομία της, αφού δημιούργησε σύγχιση, ειδικά με την τετρακύλινδρη έκδοση που εισαγόταν στις ΗΠΑ. Επρόκειτο για Volkswagen, για Porsche ή για κάτι μεταξύ των δύο; Αυτή η ασάφεια στοίχισε γενικότερα στη φήμη της, αδικώντας την κατάφωρα. Έκτοτε, η γερμανική εταιρεία δεν επιχείρησε άλλο αβέβαιο βήμα και τελικά βρήκε το δρόμο για την επέκτασή της δεκαετίες αργότερα, μέσω του SUV μοντέλου Cayenne, άσχετα αν αυτό βασιζόταν (και συνεχίζει να βασίζεται) στο VW Touareg. _Σπύρος Χατήρας. Φωτ: Porsche

PORSCHE 914 Kινητήρας 4κύλινδρος boxer Κυβισμός 1.679 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή 90 mm x 66 mm Σχέση συμπίεσης 8.2:1 Ψεκασμός Bosch D-Jetronic Ισχύς 80 ίπποι στις 4.900 σ.α.λ. Ροπή 136 Nm στις 2.700 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων χειροκίνητο 5 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα 177 χλμ./ώρα 0-100 χλμ./ώρα 13,3 δλ. Μήκος 3.985 χλστ. Πλάτος 1.650 χλστ. Ύψος 1.220 χλστ. Μεταξόνιο 2.450 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός 1.337 χλστ. Μετατρόχιο πίσω 1.374 χλστ. Βάρος 940 κιλά Περίοδος παραγωγής 1969-1975 Μονάδες παραγωγής 115.631

PORSCHE 914/6 Kινητήρας 6κύλινδρος boxer Κυβισμός 1.991 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή 80 mm x 66 mm Σχέση συμπίεσης 8.6:1 Καρμπιρατέρ 2 τριπλά Weber 40 mm Ισχύς 110 ίπποι στις 5.800 σ.α.λ. Ροπή 160 Nm στις 4.200 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων χειροκίνητο 5 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα 207 χλμ./ώρα 0-100 χλμ./ώρα 8,7 δλ. Μετατρόχιο εμπρός 1.361 χλστ. Μετατρόχιο πίσω 1.382 χλστ. Βάρος 985 κιλά Περίοδος παραγωγής 1969-1972 Μονάδες παραγωγής 3.338