Carhistory.gr Logo
  » locomotives » STEAM » Pennsy Class H8 – H10
Pennsy Class H8 – H10
STEAM
Η εξαιρετική σειρά των ελαφρών εμπορευματικών ατμομηχανών, που διέπρεψε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού στις αρχές του εικοστού αιώνα. 

Η «Pennsylvania Railroad Company», με υποκοριστικό το «Pennsy»και συντομογραφία το «PRR», ιδρύθηκε το 1846 στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Ονομάστηκε έτσι, επειδή είχε την έδρα της εντός της Πολιτείας της Pennsylvania. Χάρις στην κυκλοφορία και τα έσοδά της, αναδείχθηκε στο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Με την πάροδο των ετών απέκτησε μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών περισσότερες από 800 σιδηροδρομικές γραμμές. Σε λιγότερα από 40 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας της, η εταιρεία είχε γίνει η μεγαλύτερη στον κόσμο στο είδος της, ενώ ο προϋπολογισμός της ήταν μικρότερος μόνο από την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τη δεκαετία του '20 μετέφερε σχεδόν την τριπλάσια κίνηση από τους κυριότερους ανταγωνιστές της (Union Pacific, Atchison, Topeka & Santa Fe) ενώ ουσιαστικά μοναδικός αντίπαλός της ήταν η κεντρική σιδηροδρομική εταιρεία της Νέας Υόρκης (NYC). Αξίζει μάλιστα να αναφερθεί ότι στο τέλος του 1925 διέθετε και εκμεταλλευόταν 10.520 μίλια σιδηροδρομικών γραμμών. Το 1882 αυτά είχαν γίνει 30.000, μένοντας πίσω μόνο από τη Γαλλία και τη Μεγάλη Βρετανία. Η εταιρεία από τη Φιλαδέλφεια διατηρεί ακόμη το ρεκόρ για το μεγαλύτερο σε διάρκεια ιστορικό μερισμάτων, καταβάλλοντας ετήσια μερίσματα στους μετόχους της για περισσότερα από 100 χρόνια.


Στον αστερισμό του ατμού
Το σωτήριο έτος 1907 στον κόσμο του σιδηροδρόμου βασίλευε ο ατμός, καθώς ακόμη δεν είχαν εμφανιστεί τραίνα που να χρησιμοποιούν κάτι άλλο ως καύσιμη ύλη. Οι ατμομηχανές, χάρις στην αντοχή και την αξιοπιστία τους, αποτελούσαν τη μόνη επιλογή σε ολόκληρη την υφήλιο. Τη χρονιά εκείνη η «Pennsylvania Railroad Company» έθεσε σε υπηρεσία μια νέα ατμομηχανή εμπορευματικού χαρακτήρα, με διάταξη τροχών «2-8-0» (δύο μικροί τροχοί εμπρός, οκτώ μεγαλύτερου μεγέθους και κινητήριοι στη συνέχεια), η οποία έλαβε την ονομασία «H8». Ακολούθησαν, με την ίδια φιλοσοφία και την ίδια διάταξη τροχών, οι σειρές «Η9» και «Η10». Σε σχέση με την «Η8», οι μοναδικές διαφορές τους είχαν να κάνουν με τη διάμετρο του κυλίνδρου και, συνεπώς, την δυνατότητα έλξης. Η τελευταία «Η10» κατασκευάστηκε το 1916, αριθμώντας συνολικά 273 μονάδες, οι οποίες προστέθηκαν στις 968 της «Η8» και στις 274 της «Η9». Ακολούθησαν μεγαλύτερων εμπορευματικών δυνατοτήτων ατμομηχανές, με διάταξη τροχών «2-8-2» και «2-10-0», ενώ η επιλογή «2-8-0» δεν υιοθετήθηκε ξανά από τα μέσα μεταφοράς της Pennsy. Ένας αριθμός ατμομηχανών «Η8» ανακατασκευάστηκε σύμφωνα με τις προδιαγραφές της «H9s», με την σειρά «H10s» να εξυπηρετεί κυρίως τις δυτικές πολιτείες των ΗΠΑ (όπου s, superheater), με ειδική διαμόρφωση για τη μεταφορά μεγαλύτερου φορτίου άνθρακα. Ορισμένες από τις μονάδες της τελευταίας μισθώθηκαν από τη σιδηροδρομική υπηρεσία του Long Island, που ήταν θυγατρική της «PRR».

Επίλογος
Μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, οι ήδη ξεπερασμένες τεχνολογικά ατμομηχανές έδωσαν τη θέση τους στο diesel, τη βενζίνη και τον ηλεκτρισμό. Ωστόσο, ένας αριθμός από από τις σειρές «Η8» ως «Η10», παρέμεινε σε υπηρεσία μέχρι το 1957. Στις ημέρες μας, μια «H10s»κατασκευασμένη το 1915 από την «Lima Locomotive Works» εκτίθεται στο Μουσείο Σιδηροδρόμων της Πενσυλβανίας.

 

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: http://www.northeast.railfan.net