Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Osca 1600 GT Swift
Osca 1600 GT Swift
sportscars
Η one-off δημιουργία του ιδρυτή και ένθερμου οπαδού της σχεδιαστικής τάσης «Linea Tesa» Rodolfo Bonetto, για λογαριασμό της Carrozzeria Boneschi.

H «Officine Specializzate Costruzione Automobili» (OSCA) δημιουργήθηκε το 1947 από τους αδελφούς Maserati, με αντικείμενό της την κατασκευή αγωνιστικών και sport αυτοκινήτων, μια δουλειά που ήξεραν καλά να κάνουν οι ιδρυτές της ιταλικής «Τρίαινας». Στα είκοσι χρόνια της παρουσίας της στον κόσμο της Αυτοκίνησης (αποσύρθηκε από την ενεργό δράση το 1967) η OSCA έφερε στο προσκήνιο σε μικρές σειρές παραγωγής γοητευτικά sport μοντέλα, μικρομεσαίου κυρίως κυβισμού, στα οποία έβαλαν την υπογραφή τους οι καλύτεροι Ιταλοί στιλίστες και οι πιο φημισμένοι coachbuilders της εποχής (για όλους ήταν πρόκληση να κτίσουν ένα Osca, είτε one-off, είτε σε μονάδες παραγωγής που μετριούνταν στα δάκτυλα του ενός χεριού). 

Μόνο 127
Το «1600 GT» ήταν το πρώτο sport μοντέλο της OSCA, με τριετή παρουσία στη γκάμα της, από το 1960 μέχρι το 1963. Έχοντας ήδη συνεργασία με τη Fiat στον τομέα των κινητήρων για τα «1500S» και «1600S», οι επικεφαλής της εταιρείας επέλεξαν για το αυτοκίνητό τους τη δική τους, δοκιμασμένη λύση. Ο 4κύλινδρος κινητήρας των 1.569 κ.εκ., με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλές από αλουμίνιο απέδιδε 105 ίππους, ενώ το βάρος της όλης κατασκευής δεν ξεπερνούσε τα 800 κιλά. Για τους περισσότερο απαιτητικούς, υπήρχε η έκδοση «GTV», με διαφορετικές ρυθμίσεις στην τροφοδοσία και ισχύ 125 ίππων. Σε αγωνιστικό επίπεδο, με την «GTS» των 140 ίππων, η Osca προσπάθησε χωρίς επιτυχία να διεκδικήσει τα πρωτεία στα 1.600 κ.εκ. του παγκοσμίου πρωταθλήματος ταχύτητας και αντοχής. Kυριότεροι αντίπαλοί του στην αγορά, τους οποίους φυσικά λόγω της περιορισμένης παραγωγής του δεν μπορούσε εκ των πραγμάτων να αντιμετωπίσει σε απόλυτους αριθμούς, ήταν οι Alfa Romeo Giulietta, τα MGA και οι Porsche 356. Η σταδιοδρομία του «1600 GT» έληξε το 1963, με το «ληξιαρχείο» της Αυτοκίνησης να καταγράφει 127 μονάδες. Μπορεί να ακούγονται λίγες, όμως ελάχιστα μοντέλα είχαν την τιμή να απασχολήσουν τόσους πολλούς ξεχωριστούς στιλίστες και designers. H Carrozzeria Zagato για παράδειγμα «έκτισε» τέσσερα-πέντε από αυτά, η Carrozzeria Touring δύο, η Carrozzeria Fissore κάποια άλλα και ούτω καθ' εξής. Το πιο ιδιαίτερο όμως από τα «1600 GT» ήταν η one-off δημιουργία του Rodolfo Bonetto, για λογαριασμό της Carrozzeria Boneschi. To αυτοκίνητο αυτό παρουσιάστηκε την τελευταία χρονιά του μοντέλου, το 1963, ενώ ξεχώριζε από τα «αδέλφια» του με την προσθήκη του διακριτικού «Swift». 

«Linea Tesa»
Ο σχεδιαστής αυτού του ιδιαίτερου coupe είχε ξεκινήσει διαφορετικά τη ζωή του, όντας αφοσιωμένος στην τέχνη της μουσικής. Γεννημένος στο Μιλάνο το 1929, αξιοποίησε με επιτυχία το ταλέντο του στις νότες ως μέλος jazz συγκροτήματος, στο οποίο έπαιζε drums. Ωστόσο αυτό δεν του αρκούσε, καθώς στη συνέχεια τον συνεπήρε το επάγγελμα του σχεδιαστή, που τον κέρδισε οριστικά το 1958. Ο Rodolfo Bonetto δε δυσκολεύτηκε να γίνει διάσημος με τη νέα του ιδιότητα, σχεδιάζοντας περίπου τα πάντα (καρέκλες, γραφεία, πολυθρόνες, μπότες του σκι, τηλεοράσεις, ρολόγια, λάμπες, πορτατίφ και -φυσικά- αυτοκίνητα). Η συνεργασία του με την «Carrozzeria Boneschi» απέφερε ένα νέο στιλ, «Linea Tesa» για τους Ιταλούς, φράση που στα ελληνικά σε ελεύθερη απόδοση σημαίνει «άκρη της κόψης του μαχαιριού». Οι δημιουργίες του Μιλανέζου καλλιτέχνη που υιοθετούν το συγκεκριμένο σχεδιαστικό ύφος ανέρχονται στις εννέα, μεταξύ των οποίων εκτός του διθέσιου coupe της OSCA ξεχωρίζουν το Fiat 1500 Spider, η Lancia Flaminia Spider Amalfi (1962) και η Alfa Romeo 2600 Studionove (1963). Ως επιστέγασμα της επιτυχημένης επαγγελματικής του σταδιοδρομίας, ο αυτοδίδακτος Rodolfo τιμήθηκε για τη δουλειά του με οκτώ σημαντικά βραβεία, ενώ δίδαξε βιομηχανικό σχέδιο στα πανεπιστήμια του Ulm και της Ρώμης. 

Carrozzeria Boneschi
O κόσμος του αυτοκινήτου ήξερε την αμαξοποιΐα του Giovanni Boneschi και πριν το 1963, που παρουσιάστηκε το OSCA 1600 GT Swift. Ιδρύθηκε το 1919 στο Μιλάνο, από όπου μετακόμισε μετά από 14 χρόνια για να εγκατασταθεί στο Cambiago, μια τοποθεσία κοντά στην πίστα της Monza. Μέχρι το 1960 ασχολήθηκε κυρίως με κατασκευαστές όπως η Talbot, η Rolls Royce, η Alfa Romeo, η Lancia και η Fiat. Το εργοστάσιό της καταστράφηκε στη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, μετά τη λήξη του οποίου ανοικοδομήθηκε και έτσι μπόρεσε να συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία της. Η δραστηριότητά της δεν συμπεριλάμβανε μόνο επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά επεκτεινόταν και στα επαγγελματικά οχήματα, επίσης με μεγάλη επιτυχία. Πέρα από δημιουργίες αξεπέραστης ομορφιάς (Lancia Lambda, Artena, Astura, Aurelia B53 convertible -Alfa Romeo 6C 2500 convertible, 1900C Astral -Maserati 3500 GT -Lancia Thema Gazella coupe) έχει στο ενεργητικό της ένα θωρακισμένο φορτηγό της Iveco (1977), καθώς και το χαριτωμένο διαφημιστικό όχημα που προωθούσε το 1951 τη νέα οδοντόπαστα της Binaca. 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

OSCA 1600 GT
Αμάξωμα: δίθυρο coupe
Πλαίσιο: χαλύβδινο σωληνωτό, με αλουμινένια panels αμαξώματος
Κινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά, με μπλοκ από χυτοσίδηρο και αλουμινένιες κυλινδροκεφαλές
Κυβισμός: 1.569 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 78 mm
Καρμπιρατέρ: Weber 36 DCLDE
Ισχύς: 105 ίπποι (125 για την GTV &140 για την GTS)
Ανάρτηση: διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μήκος: 3.860 χλστ.
Πλάτος: 1.470 χλστ.
Ύψος: 1.200 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.248 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.270 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ.
Φρένα: δίσκοι
Βάρος: 785 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1960-1963
Μονάδες παραγωγής: 127 (όλες οι εκδόσεις)

 

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Carrozzeria Boneschi