Carhistory.gr Logo
  » auto stories » Mototri Contal
Mototri Contal
auto stories
To διασημότερο προϊόν του εφήμερου γαλλικού κατασκευαστικού οίκου της Mototri βρίσκεται για περισσότερα από 110 χρόνια θαμμένο στην έρημο Gobi και το πιθανότερο είναι πως θα μείνει εκεί για πάντα. 

H Mototri ήταν μια μικρή γαλλική εταιρεία, που δραστηριοποιήθηκε στην κατασκευή οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 1907 και το 1908. Η σύντομη παρουσία της στο χώρο της Αυτοκίνησης, την εποχή μάλιστα που εκείνη βρισκόταν στα πρώτα της βήματα, δεν ήταν κάτι ασυνήθιστο για τότε. Πολλά εμπορικά σχήματα δοκίμασαν την τύχη τους στην πρωτόλεια ακόμη εφεύρεση του αυτοκινήτου, με τα περισσότερα να αποσύρονται πολύ νωρίς, καθώς το προϊόν τους δεν έβρισκε την αποδοχή που ήθελαν ή δεν κατάφερναν να εντατικοποιήσουν την παραγωγή τους για να έχουν ικανοποιητικά κέρδη. Το μοναδικό μοντέλο της Mototri ήταν το «Contal», μια τρίτροχη κατασκευή που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι του Παρισιού το 1905 και θύμιζε περισσότερο μοτοσικλέτα, με υδρόψυκτο μονοκύλινδρο μηχανικό σύνολο των 432 κ.εκ. και ισχύ τεσσάρων ίππων. Όσο για το όνομά του, προερχόταν από τον κατασκευαστή του κινητήρα του, τον Camille Contal.

«le tue belle-mère»
Με πλαίσιο από συμπιεσμένο χάλυβα, κατοχυρωμένο με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, το Contal ήταν διαμορφωμένο με τρόπο ανορθόδοξο για τις ημέρες μας, αφού στον μπροστινό του άξονα ήταν εγκατεστημένο το κάθισμα του μοναδικού επιβάτη (ενώ υπήρχε και έκδοση, όπου τη θέση του συνοδηγού αντικαθιστούσε ένας αντίστοιχης χωρητικότητας αποθηκευτικός χώρος, για τη μεταφορά μικρού μεγέθους αντικειμένων και άλλων αγαθών). Και καθώς το εμπρός μέρος είναι κατά βάσιν το πρώτο που θα έχει άμεσες συνέπειες σε περίπτωση σύγκρουσης ή εκτροπής, γρήγορα η θέση του συνοδηγού του Contal βαφτίστηκε «κάθισμα αυτοκτονίας» ή όπως λένε οι Γάλλοι «le tue belle-mère», που σε ελεύθερη απόδοση σημαίνει «εκεί βάζεις την πεθερά σου, αν θες να τη σκοτώσεις» (αντίστοιχα λογοπαίγνια έγιναν αργότερα δημοφιλή και στις ΗΠΑ, αυτή τη φορά για τη θέση ανάγκης στο πίσω μέρος, που έφεραν κάποια μικρά κυρίως μοντέλα). Η σέλα του οδηγού-αναβάτη, καμωμένη από σφυρήλατο έλασμα, ήταν επίσης κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και έφερε τέσσερα ελατήρια που τον βοηθούσαν να αποφεύγει όσο γίνεται τις συνέπειες από τους κραδασμούς. Η κίνηση μεταδιδόταν στον μοναδικό πίσω τροχό με αλυσίδα, μέσω ενός επικυκλικού κιβωτίου ταχυτήτων δύο σχέσεων, το οποίο μαζί με το σύστημα του φρένου έφερε την υπογραφή του μηχανικού Gaston Rivierre (που συνάμα ήταν και ένας από τους πρώτους πρωταθλητές ποδηλάτων και μοτοσικλετών). Η τιμή της βασικής (όπως θα τη χαρακτηρίζαμε σήμερα) έκδοσης του μοντέλου έφτανε τα 1.350 γαλλικά φράγκα. Δεν είναι ξεκάθαρο πόσα Mototri Contal κατασκευάστηκαν στο σύντομο χρονικό διάστημα της παραγωγής τους. Ένας αριθμός τους επιζεί ως τις ημέρες μας, πρόσφατα μάλιστα ένα από αυτά ξεπέρασε σε δημοπρασία τα 53.000 ευρώ. Ωστόσο το διασημότερο όλων, αυτό που έλαβε μέρος στον αγώνα-μαραθώνιο από το Πεκίνο στο Παρίσι το 1907, είναι χαμένο στην έρημο για πάντα... 

Πεκίνο-Παρίσι
Η ευρείας κυκλοφορίας καθημερινή γαλλική εφημερίδα Le Matin προκήρυξε το 1907 ένα μεγάλο βραβείο για το αυτοκίνητο που θα ολοκληρώσει πρώτο μια περιπετειώδη διαδρομή από το Πεκίνο μέχρι το Παρίσι, συνολικού μήκους 13.840 χιλιομέτρων. Τη χαρακτηρίζουμε έτσι επειδή σε αυτήν δεν υπήρχαν δρόμοι και χάρτες για τη διαδρομή, ούτε ενδιάμεση επιμελητεία, πόσο μάλλον αγωνιστικοί κανόνες και υποδομές υποστήριξης μιας τόσο επίπονης διαδικασίας. Στον μαραθώνιο εκείνο, που ξεκίνησε από τη γαλλική πρεσβεία στο Πεκίνο στις 10 Ιουνίου και έληξε ένα μήνα αργότερα στο Παρίσι, έλαβαν μέρος πέντε αυτοκίνητα: Μια Ιtala των επτά λίτρων με πλήρωμα τον Ιταλό ευγενή Scipione Borghese και τον Ettore Guizzardi που ήταν και η τελική νικήτρια, ένα Spyker με τους Charles Godard και Jean du Taillis που τερμάτισε δεύτερο και δύο De Dion Bouton που κατέλαβαν τις επόμενες θέσεις. Το πέμπτο αυτοκίνητο, το τρίτροχο Mototri Contal με δίδυμο τους Auguste Pons και Oscar Foucauld, ήταν το μόνο που δεν έφτασε ποτέ στην Πόλη του Φωτός.

Τολμώντας το αδύνατο
Το εγχείρημα ήταν παράτολμο για όλους, πόσο μάλλον για ένα τρίτροχο με άβολη θέση για τον συνοδηγό και τόσο μικρής χωρητικότητας κινητήρα. Το Contal έμεινε από την αρχή πίσω από τον ανταγωνισμό και το όνειρο έγινε τελικά εφιάλτης, όταν το όχηματων 432 κ.εκ. ακινητοποιήθηκε και τέθηκε εκτός μάχης στην έρημο Gobi. Σύντομα, το πλήρωμα συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να περιμένει κάποια βοήθεια, αφού τα υπόλοιπα τέσσερα αυτοκίνητα βρίσκονταν πολύ μπροστά τους και επικοινωνίες την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν. Στη συνέχεια κι αφού κατέληξαν να πιούν μέχρι και το νερό από το ψυγείο, οι Auguste Pons και Oscar Foucauld ξεκίνησαν να περπατούν μέσα στην έρημο, με κατεύθυνση προς το Πεκίνο. Ευτυχώς για εκείνους, τους βρήκαν ντόπιοι, λίγο πριν παραδώσουν το πνεύμα από εξάντληση. Το ακινητοποιημένο Contal κρύφτηκε κάτω από την άμμο της ερήμου, αφού η ακριβής θέση του δεν ήταν δυνατό να εντοπιστεί. Το πιθανότερο είναι πως θα μείνει εκεί για πάντα. Αν έρθει ποτέ στην επιφάνεια και το δει ξανά ο κόσμος, ίσως βγει στο φως και ό,τι απέμεινε από την άδεια οδήγησης του Pons, που μέσα στον πανικό εγκαταλείφθηκε σε αυτό.