Carhistory.gr Logo
  » lost names » Mathis VEL 333
Mathis VEL 333
lost names
Η έννοια του ελαφρού οικονομικού αυτοκινήτου, έτσι όπως την αντιλαμβανόταν ένας κορυφαίος Γάλλος αεροδυναμιστής της δεκαετίας του '30...

Το Mathis VEL 333 ήταν ένα μικρό αεροδυναμικό μοντέλο με τρεις τροχούς, που εξελίχθηκε στα χρόνια που η Γαλλία ήταν σκλαβωμένη από τους Nazi. Μετά τον πόλεμο, παρουσιάστηκε επίσημα στο κοινό του αυτοκινήτου τον Οκτώβριο του 1946, στο Διεθνές Σαλόνι του Παρισιού. Η ονομασία που επιλέχθηκε γι αυτό, το αντιπροσώπευε απόλυτα, καθώς τα έλεγε όλα: Voiture Economique Legere (ελαφρύ οικονομικό αυτοκίνητο), με τρεις τροχούς, τρεις θέσεις και μέση κατανάλωση σε καύσιμο τρία λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Ήταν σύγχρονο και πρωτοποριακό, όπως όλα σχεδόν τα οχήματα που έφεραν το εμπορικό σήμα του Emile Mathis, ενώ εκτός των άλλων διέθετε αυτοφερόμενο πλαίσιο και αεροδυναμικό αμάξωμα από αλουμίνιο. 

Κάτω από τη μπότα του κατακτητή
Το χρονικό της δημιουργίας αυτού του αυτοκινήτου μας πηγαίνει πίσω στο 1935, σε ένα τρίτροχο όχημα με σχήμα σταγόνας νερού που σχεδίασε ο αεροδυναμιστής Jean Edouard Andreau, με αφορμή ένα διαγωνισμό που οργανώθηκε από την Ένωση Μηχανικών Αυτοκινήτου. Πέντε χρόνια αργότερα, ο Andreau έπεισε τον εργοστασιάρχη Emile Mathis να δώσει σάρκα και οστά σε αυτό το project, με τη συνδρομή και του στιλίστα Flaminio Bertoni. Όμως, τους πρόλαβε όλους ο πόλεμος και η εισβολή των Nazi στη Γαλλία, με αποτέλεσμα η δουλειά αυτή να προχωρήσει μυστικά και σχεδόν κάτω από τη μύτη των κατοχικών δυνάμεων.

 

Μοναδικά χαρακτηριστικά
Το αυτοκίνητο ήταν επαναστατικό για την εποχή του, όχι μόνο για το πτερύγιο αεροπορικού τύπου που έφερε στο πίσω μέρος του, το οποίο αποτελούσε το πιο εντυπωσιακό του στοιχείο. Το αμάξωμά του ήταν κατασκευασμένο από ελαφρύ κράμα αλουμινίου (Duralinox) και ζύγιζε μόλις 78 κιλά. Ο αεροπορικής τεχνογνωσίας αποδοτικός και οικονομικός κινητήρας του, σχεδιασμένος από τον μηχανικό Raymond Georges, είχε χωρητικότητα 707 κυβικά εκατοστά και ισχύ 15 ίππων στις 3.000 στροφές ανά λεπτό. Υδρόψυκτος, δικύλινδρος και επίπεδος με πλευρικές βαλβίδες, έδινε στο VEL 333 τελική ταχύτητα 105 χιλιομέτρων την ώρα. Οι εμπρόσθιοι τροχοί ήταν εφοδιασμένοι με ταμπούρα της Bendix και υδραυλικό σύστημα της Lockheed, ενώ ο πίσω τροχός ήταν εξοπλισμένος μόνο με ένα ελαφρύ φρένο στάθμευσης. Τέλος, το φουτουριστικό στην εξωτερική του εμφάνιση όχημα των τεσσάρων φορολογήσιμων ίππων, ζύγιζε μόλις 381 κιλά.

Oι ελπίδες διαψεύδονται
Στα πρώτα δύσκολα μεταπολεμικά χρόνια η γαλλική κυβέρνηση δεν υποστήριζε τολμηρές ιδέες και έτσι δεν έδωσε στο εργοστάσιο τη δυνατότητα να προμηθευτεί πρώτες ύλες με σχετικά ευνοϊκούς όρους, ώστε η δουλειά να προχωρήσει. Βλέπετε, προτεραιότητα είχε η Renault που μόλις είχε εθνικοποιηθεί και της οποίας τα μεγέθη ήταν πολύ μεγαλύτερα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το VEL 333 να κατασκευαστεί σε δέκα μόλις μονάδες κι ύστερα να περάσει οριστικά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Για τον μαθημένο στα δύσκολα βετεράνο οδηγό αγώνων Emile Mathis, το γεγονός αυτό δεν ήταν αρκετό για να απογοητευτεί.

Η πενταετία του τέλους
Στην Έκθεση Αυτοκινήτου του 1949 στο Παρίσι, ο κινητήρας του επόμενου μοντέλου «666» παρουσιάστηκε αναβαθμισμένος, με την χωρητικότητά του αυξημένη από τα 2.2 στα 2.8 λίτρα. Την εποχή εκείνη ο Emile ανέπτυσσε με το ίδιο μηχανικό σύνολο ένα τετρακίνητο όχημα με την ονομασία VLR 86 για τον γαλλικό στρατό, προκειμένου να ενισχύσει τα οικονομικά του και να προχωρήσει στην παραγωγή του εξαθέσιου επιβατικού του μοντέλου. Όμως, ούτε αυτό το σχέδιο δεν μπόρεσε να ορθοποδήσει, με αποτέλεσμα να μην υπάρξει καμιά συνέχεια για το φιλόδοξο Mathis. Tα επόμενα χρόνια ήταν ακόμη πιο θλιβερά για την εταιρεία, καθώς οι δυσμενείς για εκείνη εξελίξεις την ανάγκασαν να κλείσει οριστικά τις πύλες της το 1954.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Σχεδιαστές: Jean Andreau, Flaminio Bertoni
Σχεδιαστής κινητήρα: Raymond Georges
Kινητήρας: δικύλινδρος επίπεδος υδρόψυκτος, με δύο πλευρικές βαλβίδες ανά κύλινδρο
Θέση κινητήρα: εμπρός, κατά τον διαμήκη άξονα
Κυβισμός: 707 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 75 mm x 80 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.25:1
Καρμπιρατέρ: 1 Zenith
Ισχύς: 15 ίπποι στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Συμπλέκτης: Ξηρός μονόδισκος
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: ελικοειδή ελατήρια, υδραυλικά τηλεσκοπικά αμορτισέρ
Ανάρτηση πίσω: ελικοειδές ελατήριο, υδραυλικό τηλεσκοπικό αμορτισέρ
Ανώτατη ταχύτητα: 105 χλμ./ώρα
Μήκος: 3.400 χλστ.
Πλάτος: 1.740 χλστ.
Ύψος: 1.420 χλστ.
Βάρος: 381 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1946-1947
Μονάδες παραγωγής: 10

credits

Source & photos: http://www.autocyber.fr Κείμενο: Σπύρος Χατήρας