Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Lancia Flaminia Spider Amalfi
Lancia Flaminia Spider Amalfi
concept & prototypes
Mια μοναδική Lancia, σχεδιασμένη από τον ρηξικέλευθο πρώην drummer Rodolfo Bonetto...

Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1961 ο ταλαντούχος σχεδιαστής Rodolfo Bonetto «χτύπησε» για δεύτερη φορά, ύστερα από ένα χρόνο, με το μοναδικό στιλ «Linea Tesa»που επινόησε ο ίδιος: Αυτή τη φορά, το αντικείμενο του πόθου ήταν μια Lancia Flaminia, που προοριζόταν αρχικά για την Carrozzeria Touring και ήταν εφοδιασμένη με τον δυομισάλιτρο κινητήρα των 119 ίππων. Το δημοφιλές μοντέλο της ιταλικής εταιρείας είχε διαμορφωθεί σε spider, με το αισθητικό αποτέλεσμα να μη διαφέρει σημαντικά από το Fiat 1500 Spider που είχε παρουσιάσει ο ίδιος στην έκθεση του περασμένου έτους. Ο Βοnetto ετοίμασε το έργο του για λογαριασμό της Carrozzeria Boneschi, προσβλέποντας στην δημιουργία ενδιαφέροντος για την μαζική παραγωγή του. Ατυχώς, η εντυπωσιακή του Flaminia που μετέφερε στην Ευρώπη κάτι από τα τετράγωνα σχήματα που εμφανίστηκαν την ίδια εποχή στις ΗΠΑ, έμεινε για πάντα ένα πρωτότυπο λόγω της έλλειψης επαρκούς αριθμού παραγγελιών. Όμως, παρά τη δυσάρεστη αυτή εξέλιξη, το spider του Rodolfo άφησε το ίχνος του στην Αυτοκίνηση, καθώς με την εμφάνισή του προετοίμασε τη σχεδιαστική τάση «folded paper» που θα ακολουθούσε ο μεγάλος Giorgetto Giugiaro τα επόμενα χρόνια.

«Knife edged»
Ο σχεδιαστής αυτού του ιδιαίτερου spider είχε ξεκινήσει διαφορετικά τη ζωή του, όντας αφοσιωμένος στην τέχνη της μουσικής. Γεννημένος στο Μιλάνο το 1929 και ανηψιός του διάσημου πιλότου Felice Bonetto που χάθηκε στην Carrera Panamericana το 1953, αξιοποίησε με επιτυχία το ταλέντο του στις νότες ως μέλος jazz συγκροτήματος, στο οποίο έπαιζε drums. Ωστόσο αυτό δεν του αρκούσε, καθώς στη συνέχεια τον συνεπήρε το επάγγελμα του σχεδιαστή, που τον κέρδισε οριστικά το 1958. Ο Rodolfo δεν δυσκολεύτηκε να γίνει διάσημος με τη νέα του ιδιότητα, σχεδιάζοντας περίπου τα πάντα (καρέκλες, γραφεία, πολυθρόνες, μπότες του σκι, τηλεοράσεις, ρολόγια, λάμπες, πορτατίφ και -φυσικά- αυτοκίνητα). Η συνεργασία του με την «Carrozzeria Boneschi» απέφερε ένα νέο στιλ, «Linea Tesa» για τους Ιταλούς ή «Knife edged» για τους Εγγλέζους, φράση που στα ελληνικά σε ελεύθερη απόδοση σημαίνει «άκρη του μαχαιριού». Οι δημιουργίες του Μιλανέζου καλλιτέχνη που υιοθετούν το συγκεκριμένο σχεδιαστικό ύφος ανέρχονται στις εννέα, μεταξύ των οποίων εκτός του μοναδικού spider της Lancia ξεχωρίζουν το Fiat 1500 Spider (1960), το Osca 1600 GT Swift (1963) και η Alfa Romeo 2600 Studionove (1963). Ως επιστέγασμα της επιτυχημένης επαγγελματικής του σταδιοδρομίας, ο Rodolfo τιμήθηκε για τη δουλειά του με οκτώ σημαντικά βραβεία, ενώ δίδαξε βιομηχανικό σχέδιο στα πανεπιστήμια του Ulm και της Ρώμης.

 

Λίγα λόγια για την Flaminia
Την άνοιξη του 1958, στο διάσημο από τότε Διεθνές Σαλόνι της Γενεύης, το studio Pininfarina παρουσίασε ένα πολύ ενδιαφέρον πρωτότυπο, με το όνομα «Florida II». To αυτοκίνητο με την αμερικανικής έμπνευσης ονομασία δεν ήταν άλλο, παρά η δίθυρη σπορ έκδοση της Flaminia, της μπερλίνας της Lancia που σταδιοδρομούσε ήδη στην ευρωπαϊκή αγορά από το 1957 και είχε επίσης σχεδιαστεί από το ίδιο studio. Με 20 εκατοστά μικρότερο μήκος από την τετράθυρη αδελφή της και 140 κιλά λιγότερο βάρος, έμεινε στην παραγωγή ως το 1967, αριθμώντας συνολικά 5.236 μονάδες. Οι 1.133 από αυτές αφορούσαν στην coupe με τον μεγαλύτερο κινητήρα, των 2.8 λίτρων, που απέδιδε 140 ίππους και ανέπτυσε ανώτατη ταχύτητα 181 χλμ.ώρα. Υπήρχε ακόμη και μια πιο ολιγάριθμη έκδοση στα 2.5 λίτρα, με ισχύ 128 ίππων, που η παραγωγή της δεν ξεπέρασε τα 1.000 αυτοκίνητα. Αν και η επίσημη Lancia δεν χρησιμοποίησε ποτέ το αυτοκίνητο σε αγώνες, η Flaminia δεν στερήθηκε διακρίσεων στο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ράλλυ, στα χέρια ιδιωτών ή ανεξάρτητων ομάδων: το 1961 τερμάτισε δεύτερη το Mille Miglia, με τον αδικοχαμένο Τζούλιο Καμπιάνκα στο τιμόνι, που το 1958 είχε λάβει μέρος με την Borgward στην ανάβαση της Πάρνηθας. Ως κορυφαία έκδοση της Flaminia Coupe μπορεί να θεωρηθεί η «GT» της Touring Superleggera, με αμάξωμα 2+2 θέσεων, που διέθετε 23 εκατοστά μικρότερο μεταξόνιο από την αντίστοιχη του Pininfarina και εξωτερικά χαρακτηριζόταν από την επιθετική μάσκα με τα τέσσερα φωτιστικά σώματα. Η «GT» κατασκευάστηκε σε 2.016 μονάδες, χρησιμοποιώντας και αυτή τους κινητήρες των 2.5 και των 2.8 λίτρων.

Carrozzeria Boneschi
O κόσμος του αυτοκινήτου ήξερε την αμαξοποιΐα του Giovanni Boneschi και πριν το 1961, που παρουσιάστηκε η Lancia Flaminia Spider Amalfi. Ιδρύθηκε το 1919 στο Μιλάνο, από όπου μετακόμισε μετά από 14 χρόνια για να εγκατασταθεί στο Cambiago, μια τοποθεσία κοντά στην πίστα της Monza. Μέχρι το 1960 ασχολήθηκε κυρίως με κατασκευαστές όπως η Talbot, η Rolls Royce, η Alfa Romeo, η Lancia και η Fiat. Το εργοστάσιό της καταστράφηκε στη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, μετά τη λήξη του οποίου ανοικοδομήθηκε και έτσι μπόρεσε να συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία της. Η δραστηριότητά της δεν συμπεριλάμβανε μόνο επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά επεκτεινόταν και στα επαγγελματικά οχήματα, επίσης με μεγάλη επιτυχία. Πέρα από δημιουργίες αξεπέραστης ομορφιάς (Lancia Lambda, Artena, Astura, Isotta Fraschini 8C Monterosa convertible, Aurelia B53 convertible -Alfa Romeo 6C 2500 convertible, 1900C Astral -Maserati 3500 GT -Lancia Thema Gazella coupe) έχει στο ενεργητικό της ένα θωρακισμένο φορτηγό της Iveco (1977), καθώς και το χαριτωμένο διαφημιστικό όχημα που προωθούσε το 1951 τη νέα οδοντόπαστα της Binaca.

credits

Source: www.lanciastory.pl Photos: Carrozzeria Boneschi Κείμενο: Σπύρος Χατήρας