Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » L&K CCD
L&K CCD
motorbikes
Παρά το μικρό χρονικό διάστημα της δραστηριότητάς της στις μοτοσικλέτες, η Laurin & Klement με την δικύλινδρη CCD των 615 κ.εκ. κατάφερε να αφήσει τα ίχνη της και στον κόσμο των δύο τροχών. 

Η «Laurin & Klement» ιδρύθηκε το 1895, όταν ο βιβλιοπώλης και έμπορος ποδηλάτων Václav Klement και ο κλειδαράς Václav Laurin άρχισαν να κατασκευάζουν ποδήλατα με το εμπορικό σήμα «Slavia» στη Mlada Boleslav της Τσεχίας. Το 1899 η εταιρεία ξεκίνησε την παραγωγή μοτοσικλετών και έξι χρόνια αργότερα επεκτάθηκε στον κλάδο του αυτοκινήτου, με πρώτο μοντέλο της το «Typ A». Η επιτυχία της στα τετράτροχα οχήματα σύντομα την έφερε στην πρώτη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων κατασκευαστών της Αυστρο-Ουγγαρίας (ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος δεν είχε ακόμη ξεσπάσει, Τσεχοσλοβακία τότε δεν υπήρχε και τα ευρωπαϊκά σύνορα ήταν πολύ διαφορετικά από ό,τι στις ημέρες μας, όπως άλλωστε και τα μεγέθη της αυτοκινητοβιομηχανίας). Η «L&K» -όπως καθιερώθηκε να αναφέρεται για λόγους συντομίας- αποσύρθηκε το 1907 από τον τομέα των μοτοσικλετών, προκειμένου να αφοσιωθεί στο πιο κερδοφόρο προϊόν της, που δεν ήταν άλλο από το αυτοκίνητο. Όμως, παρά τα ελάχιστα χρόνια της ενασχόλησής της με τα δίκυκλα, κατάφερε να αφήσει τα ίχνη της και στον θαυμαστό κόσμο των δύο τροχών. 

CCD
Οι πρώτες μοτοσικλέτες της Laurin & Klement, η «Typ 1 1/4» και η «Type 1 3/4», παρουσιάστηκαν στις 11 Νοεμβρίου 1899. Τα πρώτα μηχανάκια στα χρονικά της Αυστρο-ουγγρικής αυτοκρατορίας, με μονοκύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 184 κ.εκ. και 211 κ.εκ., απέδιδαν 1,25 και 1,75 ίππους αντίστοιχα. Προκειμένου η δουλειά να γίνει σωστά, ο Václav Klement ταξίδεψε στο Παρίσι, για να μελετήσει από κοντά τους κινητήρες της De Dion και τα ποδήλατα της Werner. To αποτέλεσμα της «μαθητείας» του στη Γαλλία αποδείχτηκε ιδιαίτερα επιτυχημένο, όπως έδειξε η απήχηση του μοντέλου στην αγορά, αλλά και στους αγώνες της εποχής. Το 1904 η «L&K» αποφάσισε να βγάλει ένα ακόμη δίκυκλο στην αγορά, αυτή τη φορά με μεγαλύτερο κινητήρα και με περισσότερο sport χαρακτηριστικά. Η ονομασία του («CCD») προερχόταν από τον τετράχρονο αερόψυκτο V2 κινητήρα του, των 544 κ.εκ., που γρήγορα αυξήθηκαν και έγιναν 615 κ.εκ. H αρχιτεκτονική του δεν διέφερε ιδιαίτερα από εκείνη του προκατόχου του, με εξαίρεση τον ισχυρότερο κινητήρα των τεσσάρων ίππων στις 1.200 σ.α.λ. που μπορούσε να προσφέρει και επιδόσεις, όπως άλλωστε δείχνουν και τα 75 χλμ./τελικής ταχύτητας στο δρόμο. Με βάρος 66 κιλά και μήκος 1.380 χλστ. η μοτοσικλέτα διέπρεψε στους αγώνες των ημερών εκείνων. Αποκορύφωμα, η μεγάλη επιτυχία των αναβατών της Podsedníček, Toman και Vondřich στο Gordon Bennett Cup το 1905, στο Dourdan της Γαλλίας κοντά στις Βερσαλίες (από εκεί προέρχεται το «D» στην κωδική της ονομασία, αν και πολλοί από τους πρώιμους φίλους των δύο τροχών την αποκαλούσαν ακόμη «Slavia», εξαιτίας των ποδηλάτων). Χάρις σε όλα αυτά, οι μοτοσικλέτες από το Mladá Boleslav έγιναν περιζήτητες για όσο διάστημα κατασκευάζονταν, όχι μόνο στην πατρίδα τους την Βοημία, αλλά και στο εξωτερικό. Η συνολική παραγωγή της «CCD» αρίθμησε 675 μονάδες, που δεν ήταν καθόλου αμελητέες, στην αυγή μιας εποχής που έφερε τεράστιες αλλαγές στις μεταφορές και στις μετακινήσεις.

Επίλογος
Το 1912 η εταιρεία «RAF Liberec», που ειδικευόταν στα sport αυτοκίνητα με ισχυρούς κινητήρες, δεν άντεξε τον ανταγωνισμό από το Mlada Boleslav και απορροφήθηκε από την «L&K». Δεκατρία χρόνια αργότερα η εταιρεία των Václav Klement και Václav Laurin, που στις αρχές του 20ου αιώνα από την πολλή τους αγάπη στη νέα τεχνολογία είχαν γράψει μέχρι και βιβλίο για μοτοσικλέτες στα τσεχικά, ενσωματώθηκε στην Skoda. Τα πρώτα μοντέλα που βγήκαν από το εργοστάσιο μετά τη συγχώνευση χαρακτηρίστηκαν ως «Skoda & Laurin & Klement». H πρακτική αυτή ομως δεν κράτησε καιρό και σύντομα εγκαταλείφθηκε. Στις ημέρες μας, το όνομα «Laurin & Klement» χρησιμοποιείται από τη Skoda Auto στις πολυτελείς εκδόσεις μερικών από τα μοντέλα της. Όσο για τους δύο συνέταιρους και φίλους, έφυγαν από το μάταιο τούτο κόσμο με οχτώ χρόνια διαφορά, τον Δεκέμβριο του 1930 ο Laurin και τον Αύγουστο του 1938 ο Klement. Τέλος, ο αναβάτης Václav Vondřich που συνέδεσε το όνομά του με τη μεγάλη επιτυχία του 1905 στο Gordon Bennett Cup, διατέλεσε διευθυντής της θυγατρικής της Skoda στην Πράγα μέχρι την συνταξιοδότησή του.

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Skoda media site