Carhistory.gr Logo
  » lost names » Jawa 700
Jawa 700
lost names
Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής της ιστορικής εταιρείας κατασκευής μοτοσικλετών Jawa ήταν δίχρονο και με κίνηση στους εμπρός τροχούς, σύμφωνα με τη σχεδιαστική φιλοσοφία του μοντέλου της DKW, στο οποίο βασίστηκε...

Το μακρινό 1927 ο Τσεχοσλοβάκος βιομήχανος όπλων František Janeček, αναζητώντας την επιστροφή της εταιρείας του στα κέρδη, αποφάσισε να αλλάξει αντικείμενο εργασίας. Αφού προβληματίστηκε για λίγο καιρό με τις ραπτομηχανές, οι οποίες τελικά δεν τον ενέπνευσαν, στράφηκε στον κόσμο των μοτοσικλετών. Η δική του εμπειρία στη μαζική παραγωγή, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα δίτροχα γνώριζαν συνεχή ανάπτυξη σε ολόκληρη την Ευρώπη, ήταν εγγύηση για το μέλλον. Δίχως να χάσει χρόνο ήρθε σε συμφωνία με τη γερμανική Wanderer, προκειμένου να βγάλει στην αγορά μια μοτοσικλέτα με χαλύβδινο πλαίσιο και δικό της κινητήρα, των 498 κ.εκ. Από τη συνεργασία αυτή προέκυψε και η ονομασία Jawa, που προήλθε από τα δύο πρώτα γράμματα των δύο συνεταίρων (Janecek-Wanderer). Παράλληλα, προσέλαβε τον Βρετανό σχεδιαστή George William Patchett. Μαζί ανέπτυξαν μια νέα σειρά μοτοσικλετών, που γνώρισε εμπορική επιτυχία. Ένα χρόνο μετά το ξεκίνημα της νέας του δραστηριότητας (1930) ξεκίνησε την παραγωγή ελαφρών οικονομικών μοντέλων, που βασίζονταν στους δίχρονους μονοκύλινδρους κινητήρες των 175 κ.εκ. της βρετανικής Villiers. Για την Jawa, το νερό είχε μπει πλέον στο αυλάκι και θα την πήγαινε πολύ μακριά... 

Από τους δύο στους τέσσερις τροχούς
Στις 20 Ιουλίου του 1933 ο διαρκώς ανήσυχος επιχειρηματίας Janecek ήρθε σε συμφωνία με τον ιδιοκτήτη της DKW Jorgen Skafte Rasmussen, για την παραγωγή ενός αυτοκινήτου των 700 κ.εκ., που βασιζόταν στην πρώτη σειρά της Meisterklasse και πιο συγκεκριμένα στο F2 (γνωστό στο κοινό των τεσσάρων τροχών και με τον κωδικό 701). Με βάση τα όσα αποδέχτηκαν οι δύο εργοστασιάρχες, ο Janecek θα έδινε στον Rasmussen 160 κορώνες για κάθε όχημα που θα εξερχόταν προς πώληση από τις βιομηχανικές του εγκαταστάσεις. Το πρώτο τετράτροχο μοντέλο της τσεχοσλοβάκικης εταιρείας παρουσιάστηκε επίσημα στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Πράγας το 1934. Το Jawa 700, με δίχρονο κινητήρα των 689 κ.εκ. και χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων που μετέδιδε την κίνηση στους εμπρός τροχούς, απέδιδε 20 ίππους στις 3.200 στροφές ανά λεπτό. Η τελική του ταχύτητα, ανάλογα με το είδος της διαδρομής, κυμαινόταν από 85 έως 90 χιλιόμετρα την ώρα. Όσο για την μέση κατανάλωση σε βενζίνη, υπολογιζόταν από 8 έως 9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, που για την εποχή εκείνη (χωρίς την ηλεκτρονική διαχείριση που απολαμβάνουν οι κινητήρες στις ημέρες μας) ήταν ικανοποιητική. Σε σχέση με το DKW, από το οποίο προήλθε, το αριστεροτίμονο 700 της Jawa διέθετε μεγαλύτερο μεταξόνιο κατά 10 εκατοστά. Στους δρόμους της Κεντρικής Ευρώπης και της Τσεχοσλοβακίας κυκλοφόρησε με sedan και convertible αμάξωμα, ενώ υπάρχει και ένα πρωτότυπο με διαμόρφωση coupe, το οποίο σχεδιάστηκε από τον φημισμένο αεροδυναμιστή Paul Jaray. H σταδιοδρομία του ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 1937, αριθμώντας συνολικά 975 μονάδες παραγωγής. Τέσσερις μήνες αργότερα κύλησε στους τροχούς του ο διάδοχός του, που δεν ήταν άλλος από το Jawa Minor. 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: δίθυρο sedan Kινητήρας: δίχρονος υδρόψυκτος δικύλινδρος σε σειρά Κυβισμός: 689 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 76 mm x 76 mm Σχέση συμπίεσης: 5.3:1 Ισχύς: 20 ίπποι στις 3.200 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων Aνώτατη ταχύτητα: 85-90 χλμ./ώρα Κατανάλωση: 8-9 λτ./100 χλμ. Μήκος: 3.895 χλστ. Πλάτος: 1.485 χλστ. Ύψος: 1.500 χλστ. Μεταξόνιο: 2.700 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.110 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.220 χλστ. Bάρος πλαισίου: 460 κιλά Συνολικό βάρος: 720 κιλά Περίοδος παραγωγής: 1934-1937 Μονάδες παραγωγής: 975

credits

Source & photos: https://www.automobilrevue.czhttp://maxcars.biz http://jawa.eu/motorcycles-jawaΚείμενο: Σπύρος Χατήρας