Το πρώτο μοντέλο παραγωγής της αυστραλιανής εταιρείας
To 48-215, εξίσου γνωστό και με το υποκοριστικό FX, ήταν ένα sedan μοντέλο μεσαίου μεγέθους που παραγόταν από τον Νοέμβριο του 1948 μέχρι τον Οκτώβριο του 1953. Πιο συγκεκριμένα, ήταν το πρώτο όχημα της General Motors που κατασκευάστηκε αποκλειστικά για την Αυστραλία, εγκαινιάζοντας παράλληλα και ένα νεό εμπορικό σήμα στον κόσμο της Αυτοκίνησης, αυτό της Holden. Η αμερικανική καταγωγή του ήταν εμφανής, αυτό όμως είναι εύκολα ερμηνεύσιμο, αφού ο αρχικός προορισμός του ήταν η αγορά των ΗΠΑ. Σχεδιάστηκε στα τελευταία χρόνια του πολέμου για να προστεθεί στη γκάμα της Chevrolet, εξ ου και η ομοιότητά του στα σημεία με την προγενέστερη Fleetline Aerosedan, όμως μετά από αυτόν θεωρήθηκε πολύ μικρό για τους απέραντους δρόμους των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η προεργασία...
Τρία χειροποίητα πρωτότυπα του μοντέλου κτίστηκαν το 1946 από Αμερικανούς και Αυστραλούς μηχανικούς στις Ηνωμένες Πολιτείες, στο εργαστήριο της General Motors στο Detroit. Στη συνέχεια δοκιμάστηκαν για μήνες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, πριν φορτωθούν στο καράβι για να ταξιδέψουν στην Αυστραλία. Το πρώτο από αυτά ταξινομήθηκε στην Πολιτεία της Victoria, ως Chevrolet, στις 12 Φεβρουαρίου 1947. Ακόμη δύο πρωτότυπα κατασκευάστηκαν στη μεγαλύτερη χώρα της Ωκεανίας, φθάνοντας συνολικά τα πέντε. Όλα τους δηλώθηκαν ως Chevrolet, ενώ δύο από αυτά χρησιμοποιήθηκαν για τις ανάγκες της φωτογράφισης. Στις ημέρες μας έχει διασωθεί μόνο ένα, το οποίο αποτελεί μέρος των εκθεμάτων του Εθνικού Μουσείου της Αυστραλίας. Η επίσημη παρουσίαση του αυτοκινήτου πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Δευτέρας 29 Νοεμβρίου 1948, με παρόντα τον πρωθυπουργό της χώρας Ben Chifley. Οι καλεσμένοι είδαν το 48-215 να αποκαλύπτεται, πίσω από τις ασημένιες κουρτίνες που το έκρυβαν, υπό τους ήχους μιας πολύ γνωστής μελωδίας του φημισμένου μουσικοσυνθέτη Johannes Brahms. Ήταν μια πολύ σημαντική στιγμή για τα βιομηχανικά δεδομένα της Αυστραλίας, καθώς μαζί με το αυτοκίνητογεννήθηκε ως κατασκευαστής η Holden. Η εταιρεία βέβαια είχε ξεκινήσει τις δραστηριότητές της το μακρινό 1856, ως κατασκευαστής σελών στην Νότια Αυστραλία. Ιδρυτής της ήταν ο James Alexander Holden, που τέσσερα χρόνια νωρίτερα είχε μεταναστεύσει εκεί από το Walsall της Μεγάλης Βρετανίας. Το 1908 μετέφερε τη δράση της στον τομέα του αυτοκινήτου, πριν ενταχθεί στους κόλπους της General Motors το 1931, χωρίς ως την άφιξη του 48-215 (ή FX) να έχει στη γκάμα της ένα μοντέλο με το δικό της εμπορικό σήμα.
HOLDEN 48-215
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.171 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 76.2 mm x 79.4 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 Stromberg καθέτου ροής
Ισχύς: 60 ίπποι στις 3.800 σ.α.λ.
Ροπή: 135 Nm στις 2.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 129 χλμ/ώρα
0-97 χλμ./ώρα: 18,7 δλ.
Μήκος: 4.370 χλστ.
Πλάτος: 1.702 χλστ.
Ύψος: 1.568 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.616 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.346 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.372 χλστ.
Βάρος: 1.012 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1948-1953
Μονάδες παραγωγής: 120.402
Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Holden