Carhistory.gr Logo
  » luxury » Hispano-Suiza
Hispano-Suiza
luxury

Το πρώτο αριστεροτίμονο Hispano-Suiza ήταν συγχρόνως και το πρώτο μοντέλο της εταιρείας που δεν σχεδιάστηκε από τον ιστορικό ηγέτη της Mark Birgigt.

Στη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου η Hispano-Suiza ασχολήθηκε με τον σχεδιασμό και την παραγωγή αεροπορικών κινητήρων, τομέα όπου ο μηχανικός Louis Massuger έκανε θαύματα υπό την καθοδήγηση του Ελβετού συμπατριώτη του Marc Birkigt, αρχισχεδιαστή της εταιρείας από την ίδρυσή της (1904). Η νέα μέθοδος κατασκευής τους (cast block), που εξασφάλιζε λιγότερους κραδασμούς, καλύτερη λειτουργία και μικρότερο βάρος τους έκαναν τόσο δημοφιλείς στις τάξεις των γαλλικών και βρετανικών αεροπορικών δυνάμεων, που σύντομα παράγονταν κατόπιν αδείας σε αρκετά εργοστάσια στην Ευρώπη. Μετά τη λήξη του πολέμου η Hispano-Suiza επέστρεψε στην κατασκευή αυτοκινήτων και το 1919 παρουσίασε την «H6», ένα μοντέλο της πολυτελούς κατηγορίας που με εξάλιτρους και οκτάλιτρους κινητήρες σε σειρά κατέκτησε μεταξύ άλλων Ινδούς μαχαραγιάδες και διάσημους αστέρες του Hollywood, μένοντας στην παραγωγή μέχρι το 1933. Τα μηχανικά σύνολα του αυτοκινήτου έχαιραν πρωτοποριακού σχεδιασμού, χρησιμοποιώντας την αποκτηθείσα στον καιρό του πολέμου αεροπορική τεχνογνωσία. Για την παγκόσμια βιομηχανία, αυτό δεν ήταν έκπληξη. Το υψηλό επίπεδο της εταιρείας ήταν ήδη αναγνωρισμένο από τους κατασκευαστές, πολλοί από τους οποίους εφάρμοζαν κατόπιν αδείας τις πατέντες της. Για παράδειγμα, η Rolls-Royce χρησιμοποίησε μια σειρά διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας της και για πολλά χρόνια εγκαθιστούσε στα μοντέλα της φρένα σχεδιασμένα από εκείνη. 



Τ60
Ήταν το πρώτο Hispano-Suiza που δεν σχεδιάστηκε από τον Ελβετό μηχανικό Birkigt. Ήταν πολυτελές, όχι όμως τόσο ώστε να παράγεται στο γαλλικό τμήμα της εταιρείας στο Παρίσι. Έτσι, εντάχθηκε στην κατηγορία των μοντέλων που κατασκευάζονταν στην Ισπανία, ως ποιοτικό sedan που προοριζόταν να είναι και πρακτικό. Παρουσιάστηκε το 1932 και κατασκευαζόταν (με πολλές περιπέτειες, λόγω του εμφυλίου) μέχρι το 1943. Κάτω από το εμπρός καπό του βάρους 1.850 κιλών αυτοκινήτου φιλοξενήθηκαν δύο κινητήρες νέας για την εποχή του τεχνολογίας, εξακύλινδρους σε σειρά με πλευρικό εκκεντροφόρο, των 3.0 και των 3.4 λίτρων. To Τ60 είχε ακόμη μια πρωτιά, αφού ήταν το πρώτο Hispano-Suiza με το τιμόνι αριστερά (μέχρι τότε όλα τα μοντέλα της εταιρείας είχαν το τιμόνι δεξιά, όπως άλλωστε και τα περισσότερα γαλλικά πολυτελή αυτοκίνητα).



Το 1934 εμφανίστηκαν οι εκδόσεις
«RL» και «RLA» (alargado) με βελτιωμένη αεροδυναμική και περισσότερο sport χαρακτήρα. Ωστόσο η υψηλή τιμή του και κυρίως η ισπανική τραγωδία των ετών 1936-1939 δεν του επέτρεψαν να σταδιοδρομήσει στην αγορά όσο θα μπορούσε. Το εικονιζόμενο αυτοκίνητο (έκδοση RL), με αμάξωμα επιμελημένο από την «Carrocerias Capella», αγοράστηκε το 1935 από μια οικογένεια που διέμενε στη Manresa της Βαρκελώνης, η οποία όμως δεν πρόλαβε να το χαρεί για πολύ. Μετά το ξέσπασμα του εμφυλίου πολέμου η Hispano-Suiza τους κατασχέθηκε από την «Confederacion Nacional del Trabajo» (CNT) για τη μεταφορά προσώπων και τις ανάγκες άμυνας της πόλης από τα στρατεύματα του Franco. Το αυτοκίνητο δεν ανακτήθηκε από τους ιδιοκτήτες του μέχρι το τέλος της αδελφοκτόνας σύρραξης. Η ιστορική συγκυρία έφερε την εταιρεία να συνδεθεί με ένα από τα τραγικά πρόσωπα εκείνων των ημερών, τον αναρχικό Buenaventura Durruti και ηγέτη της ομώνυμης ταξιαρχίας, που χρησιμοποιούσε συνήθως μια Hispano-Suiza με ανοιχτό αμάξωμα για τις μετακινήσεις του. Στις 20 Νοεμβρίου 1936 ο Durruti έχασε τη ζωή του στην Πανεπιστημιούπολη της Μαδρίτης, από αδέσποτη σφαίρα, ενώ υπάρχουν μαρτυρίες που αναφέρουν πως ο θάνατος τον βρήκε στο πίσω της κάθισμα. Το T60 που βλέπετε σε άριστη κατάσταση στην ανάρτησή μας, χρησιμοποιείται συχνά σε κινηματογραφικές ταινίες, αλλά και σε εκπομπές ιστορικού χαρακτήρα που έχουν θέμα τους τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο. Άλλωστε, τον έχει ζήσει...

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Photos: www.olympiancars.com