Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Henderson KJ Streamline
Henderson KJ Streamline
motorbikes
Μια μοναδικής ομορφιάς μοτοσικλέτα, που χτίστηκε από έναν Αμερικανό καλλιτέχνη της λαμαρίνας τη δεκαετία του '30...

Aπό την αρχή της ιστορίας της μοτοσικλέτας ως και τις ημέρες μας υπήρχε πάντα ένας προβληματισμός για την προστασία των αναβατών από τις κακές καιρικές συνθήκες, την οποία πολλοί κρίνουν ως ανεπαρκή. Στον αντίποδα, μια μεγάλη μερίδα εραστών των δύο τροχών υποστηρίζει πως «ελευθερία σημαίνει ο άνεμος, ο ήλιος ή η βροχή να κτυπούν ανεμπόδιστα το σώμα σου όταν οδηγείς, να νιώθεις την επαφή με όλα τα στοιχεία της φύσης». Ασφαλώς, δεν είμαστε αρμόδιοι να κρίνουμε ποιά πλευρά έχει δίκιο και ποιά όχι. Ωστόσο, μπορούμε με λίγα λόγια να σας περιγράψουμε τί ακριβώς έκανε για τη μοτοσικλέτα ένας ανήσυχος άνθρωπος, που είχε καλές ιδέες και υποστήριζε την πρώτη άποψη. Ο λόγος για τον Orley Ray Courtney, που πίστευε ότι η βιομηχανία μοτοσικλετών απέτυχε πλήρως στον τομέα της προστασίας από τον καιρό, αποφασίζοντας παράλληλα να κάνει κάτι γι αυτό. Για το σκοπό αυτό, χρησιμοποίησε ένα μοντέλο της Henderson, μιας εταιρείας που δραστηριοποιήθηκε επιτυχημένα ως κατασκευαστής στις ΗΠΑ από το 1912 μέχρι το 1931. Η τετρακύλινδρη μοτοσικλέτα που το εφευρετικό μυαλό του Courtney διαμόρφωσε κατά το δοκούν είχε χωρητικότητα 1.300 κ.εκ. και απέδιδε 40 ίππους στις 4.000 σ.α.λ., ισχύς που αρκούσε στο δίκυκλο για να φτάσει σε τελική ταχύτητα τα 160 χλμ./ώρα. Ο Ray Courtney οδήγησε για πρώτη φορά μοτοσικλέτα το 1908, σε ηλικία μόλις 13 ετών, ενώ απέκτησε την πρώτη δική του οκτώ χρόνια αργότερα, μια δικύλινδρη Exelsior των τριών ταχυτήτων. Στη συνέχεια έλαβε μέρος ως απλός στρατιώτης στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Γυρνώντας στο σπίτι βρήκε δουλειά στο Connersville της Πολιτείας της Ιndiana, κατασκευάζοντας μεταλλικές επιφάνειες και αμορτισέρ για πολυτελή αυτοκίνητα, όπως οι Duesenberg. Αργότερα μετακόμισε στην Πολιτεία του Μichigan, όπου εργάστηκε στην Oldsmobile, που ανήκε στον όμιλο της General Motors. Σταδιακά απέκτησε μεγάλη πείρα κι έγινε ένας αληθινός καλλιτέχνης της λαμαρίνας, ενώ τα κατάφερνε πολύ καλά και με το μολύβι της σχεδίασης. Επίσης, σημαντική ήταν η συμβολή του στον σχεδιασμό της Oldsmobile «F-33»του 1933, που σήμερα είναι ένα από τα πιο συλλεκτικά αμερικανικά αυτοκίνητα.


H εμπειρία του Courtney από την απασχόλησή του στην βιομηχανία αυτοκινήτου είναι φανερή στο δημιούργημά του, που ολοκληρώθηκε το 1935. Το εμπρός μέρος της μοτοσικλέτας του έχει σαφείς σχεδιαστικές αναφορές από το Chrysler Airflow που κυκλοφόρησε την προηγούμενη χρονιά, ενώ το πίσω παραπέμπει σε Auburn Speedster. Το εντυπωσιακό, κλειστό της αμάξωμα ήταν σχεδόν άγνωστο στα δίτροχα παραγωγής, εκτός από μερικές αγωνιστικές κατασκευές. Παράλληλα, την καθιστούσε ένα ασυνήθιστο και όμορφο παράδειγμα του αισθητικού ρεύματος «art deco», που κυριαρχούσε στον κόσμο εκείνη την εποχή. Στις 12 Ιουλίου 1934 ο δικηγόρος του υπέβαλε τα τεχνικά σχέδια στο Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας των ΗΠΑ και κατά τη διάρκεια των επόμενων εννέα μηνών, ο Courtney ανέπτυξε υπομονετικά τις απαιτούμενες μεταλλικές επιφάνειες, οι οποίες συγκολλήθηκαν και στη συνέχεια διαμορφώθηκαν τέλεια με το αγαπημένο εργαλείο του, το σφυρί Pettingel. Η μοτοσικλέτα ολοκληρώθηκε το 1935, περίπου έξι μήνες πριν του αποδοθεί ο αριθμός ευρεσιτεχνίας «US2035462» για την περίκλειστη σιλουέτα της. Πέρα από την πρωτόγνωρη εξωτερική της εμφάνιση, η Henderson του Courtney είχε και άλλα στοιχεία που την έκαναν να ξεχωρίζει. Παράδειγμα, οι τροχοί των 10 ιντσών που συνδυάζονταν με ελαστικά υψηλού προφίλ, μια ιδέα που προερχόταν από την αεροπορική βιομηχανία και εξασφάλιζε βελούδινη ποιότητα κύλισης στο δρόμο. Επίσης, θα πρέπει να αναφερθούν τα υδραυλικά φρένα, η μοντέρνου σχεδιασμού πίσω ανεξάρτητη ανάρτηση και ο μεγάλος προβολέας που εκινείτο μαζί με το τιμόνι. Η μοτοσικλέτα ήταν εκπληκτικά όμορφη, αλλά μη πρακτική και δύσκολη στην οδήγηση, καθώς το καμπύλο κοστούμι της ήταν βαρύ. Έτσι, η υπόθεση αυτή δεν προχώρησε. Το 1941 ο εφευρέτης της υπέβαλε αίτηση παροχής διπλώματος ευρεσιτεχνίας για μια δεύτερη μοτοσικλέτα, με πλήρως κλειστά φτερά. Όμως, ούτε αυτό το εγχείρημα είχε συνέχεια. Με δεδομένο ότι ο Orley Ray Courtney ήταν άγνωστος στον κύκλο της μοτοσικλέτας την ίδια μοίρα θα είχαν και τα δημιουργήματά του, αν δεν αγοράζονταν από τον συλλέκτη Frank Westfall, ο οποίος ήταν ο άνθρωπος που τις περιποιήθηκε και τελικά τις ανέδειξε.

credits

Source & photos: https://artblart.com Peter Harholdt https://hiveminer.com Κείμενο: Σπύρος Χατήρας