Carhistory.gr Logo
  » lost names » Goliath GP700 Sport Coupe
Goliath GP700 Sport Coupe
lost names
Σύμφωνοι, δεν πρόκειται για Porsche. Aυτό όμως καθόλου δεν μειώνει μια ιστορία γερμανικής φιλοδοξίας και εκκεντρικότητας, που μας γυρνά πίσω στη δεκαετία του '50. 

H λησμονημένη στις ημέρες μας «Goliath-Werke Borgward & Co.» ήταν μια γερμανική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων που ιδρύθηκε το 1928 από τους Carl Borgward και Wilhelm Tecklenborg. Όπως είναι φανερό από την ονομασία της, ήταν μέλος του άλλοτε κραταιού ομίλου εταιρειών Borgward, ενώ η βιομηχανική της βάση βρισκόταν στη Βρέμη. Στα χρόνια πριν από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, ασχολήθηκε κυρίως με την παραγωγή τρίκυκλων επαγγελματικών και επιβατικών αυτοκινήτων, τα οποία έφεραν δίχρονους κινητήρες. Η Goliath ήταν μικρή σε εμπορικό μέγεθος, πλην όμως δραστήρια και δημιουργική. Από το 1950 μέχρι το 1961, χρονιά που ο όμιλος Borgward κατέρρευσε οικονομικά, παρήγαγε σχεδόν 90.000 αυτοκίνητα. Η σειρά GP700 εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1950, αρχικά με sedan αμάξωμα και λίγο αργότερα με cabriolet. Στόχος της ήταν να ανταγωνιστεί στη γερμανική και στην ευρωπαϊκή αγορά το δημοφιλές Σκαθάρι (Beetle) της Volkswagen, αλλά και το επιτυχημένο DKW «3=6». Όπλο της η τεχνολογία, καθώς από το 1952 διέθετε κινητήρες με έγχυση καυσίμου (Bosch fuel injection) νωρίτερα από κατασκευαστές μεγάλου βεληνεκούς, όπως η Mercedes-Benz. Χωρίς την ιδιότητα αυτή τα μηχανικά σύνολα των 688 κυβικών που αρχικά χρησιμοποίησε απέδιδαν 25 ίππους, στους οποίους προστίθονταν ακόμη τέσσερις με τη χρήση της. Το 1952 η σειρά GP700 απέκτησε και αμάξωμα station wagon, κάτι που οπωσδήποτε ήταν αναμενόμενο κατά την πρακτική όχι μόνο εκείνης της εποχής, όμως τη μεγάλη έκπληξη την είχε κάνει ένα χρόνο νωρίτερα...

 

Sport Coupe
To 1951 η μεγαλύτερη έκθεση αυτοκινήτου στη Γερμανία έλαβε χώρα για πρώτη φορά στη Φρανκφούρτη, αντικαθιστώντας οριστικά και αμετάκλητα το Βερολίνο, που τη φιλοξενούσε από το 1897. Εκεί η Goliath παρουσίασε για πρώτη φορά την έκδοση Sport Coupe της σειράς GP700, η οποία εντυπωσίασε για τον τολμηρό σχεδιασμό της, που παρέπεμπε στην νέα ακόμη τότε Porsche 356. Το αλουμινένιο αμάξωμά της ήταν επιμελημένο από την βερολινέζικη «Karosserie Friedrich Rometsch», μια εταιρεία που λειτουργούσε από το 1924 και είχε εξειδικευτεί στις παραλλαγές του Beetle. O δίχρονος δικύλινδρος σε σειρά κινητήρας του αυτοκινήτου απέδιδε 29 ίππους με το σύστημα της Bosch και συνεργαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων, μέσω του οποίου μεταδιδόταν η κίνηση στους εμπρός τροχούς. H ισχύς του ήταν αρκετή για να του δώσει μια τελική ταχύτητα της τάξης των 107 χιλιομέτρων την ώρα. Όμως, παρά τον νεωτερισμό του, το Sport Coupe δεν κατάφερε να φτάσει στην εμπορική επιτυχία, όπως το sedan αδελφάκι του. Μια από τις αιτίες ήταν η υψηλή τιμή αγοράς του, η οποία έφτανε τα 9.700 γερμανικά μάρκα, τη στιγμή που μπορούσες να αγοράσεις μια Porsche 356 με αρκετά λιγότερα (8.250). Ένας ακόμη λόγος ήταν η κακή λειτουργία του συστήματος ψεκασμού καυσίμου, που παρουσίαζε πολλά προβλήματα νεότητας, αναγκάζοντας σταδιακά τους περισσότερους από τους ιδιοκτήτες των Goliath να επιστρέψουν στην κλασική λύση του καρμπιρατέρ. Η κατάσταση δεν άλλαξε ούτε το 1953, χρονιά που το Sport Coupe ενισχύθηκε με μεγαλύτερο κινητήρα, χωρητικότητας 845 κυβικών εκατοστών και ισχύος 32 ίππων. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τη διακοπή της παραγωγής του, που αρίθμησε συνολικά 25 μονάδες, με ακόμη πέντε να ολοκληρώνονται από την «Karosserie Rudi»

Βίοι αντίθετοι
Αντίστροφα με το αυτοκίνητο που έμοιαζε με το πρώτο μοντέλο της Porsche, οι sedan και station wagon εκδόσεις της σειράς GP700 είχαν πολύ καλύτερη τύχη, μένοντας στη γκάμα της Goliath μέχρι το 1957 και αριθμώντας περισσότερες από 44.000 μονάδες παραγωγής. Από τα τέλη του 1955 απέκτησαν μεγαλύτερο κινητήρα, των 886 κυβικών εκατοστών, με τον οποίο και ολοκλήρωσαν τη σταδιοδρομία τους ως GP900 πλέον. Η μετάβαση στους τετράχρονους κινητήρες από το 1957 έφερε ουσιαστικά το τέλος των Goliath, με την ταυτόχρονη αναβάθμιση του εμπορικού σήματος της Hansa. Κι αυτό όμως μόνο για λίγο, αφού τέσσερα χρόνια αργότερα σήμανε το τέλος για ολόκληρο τον όμιλο των Borgward. Η επαναφορά του στη ζωή στις ημέρες μας, μέσω Κίνας, είναι ακόμη πολύ νωρίς για να κριθεί...

TΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: δίθυρο coupe
Kινητήρας: δίχρονος δικύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 688 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 74 mm x 80 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.7:1
Ισχύς: 29 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 59 Nm στις 2.750 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 102 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 37,7 δλ.
Μήκος: 4.020 χλστ.
Πλάτος: 1.545 χλστ.
Ύψος: 1.300 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.300 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.250 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Φρένα εμπρός: ταμπούρα 230 χλστ.
Φρένα πίσω: ταμπούρα 230 χλστ.
Ελαστικά: 5.60-15
Βάρος: 795 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1951-1953
Μονάδες παραγωγής: 30

credits

Source & photos: http://www.carsdaily.dehttps://yandex.comhttp://club.caradisiac.com Κείμενο: Σπύρος Χατήρας