Carhistory.gr Logo
  » 1900-1950 » Fiat 508 Balilla
Fiat 508 Balilla
1900-1950
Καθώς προηγήθηκε λίγα χρόνια του 500 Topolino, το «508 Balilla»του Dante Giacosa είναι το πρώτο επιτυχημένο μικρό μοντέλο στην ιστορία της Fiat...

Στις αρχές της δεκαετίας του '20 η «Fabrica Italiana Automobili» Torino απέκτησε άλλους δύο «συμπρωταγωνιστές» στην ιταλική αγορά, την Alfa Romeo και την Lancia, που στα προηγούμενα χρόνια «ανδρώθηκαν» και ισχυροποιήθηκαν σημαντικά. Το 1921 η Fiat παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο που εξοπλιζόταν με κινητήρα V12. To επτάλιτρο «520 Superfiat» κατασκευάστηκε όμως μόλις σε τρία αντίτυπα. Παράλληλα με τις επιτυχίες του στα Grand Prix, το ιταλικό εργοστάσιο παρήγαγε σε δεκάδες χιλιάδες μονάδες τα αυτοκίνητα της σειράς 5 (εκδόσεις 501, 502, 503, 514, 521), που απευθύνονταν στην οικογένεια και γνώρισαν επιτυχία σε όλη την Ευρώπη. Πρόεδρος της Fiat ήταν πια ο Giovanni Αgnelli από το 1920, άνθρωπος με μεγάλο κύρος, που ισοσταθμιζόταν με το αντίστοιχο του Henri Ford στην Αμερική. Στο τέλος της δεκαετίας εκείνης ήταν φανερό πια πως η αγορά επιζητούσε ένα εύχρηστο και αξιόπιστο μικρό μοντέλο για τις «μάζες», αντίστοιχο ίσως με ό,τι είχε αρχίσει να προετοιμάζει ο Porsche στα εργαστήριά του στη Γερμανία. Ευτυχώς για τη Fiat, είχε στις τάξεις της τον σχεδιαστή Dante Giacosa στην αρχή της μεγάλης καριέρας του και το αυτοκίνητο που θα ερχόταν ως «λαϊκή πρόταση» των Ιταλών έφερε τη δική του υπογραφή. 

Όλα άρχισαν από μια πέτρα...
Τον Απρίλιο του 1932 στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Μιλάνο η εταιρεία παρουσίασε ένα νέο μοντέλο, με τετρακύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 995 κυβικών εκατοστών. Η πρόελευση της ονομασίας του μας πηγαίνει πίσω στο 1746, όταν ο νεαρός Γενοβέζος Giovanni Battista Perasso, που άκουγε και στο ψευδώνυμο «Balilla», πέταξε μια πέτρα σε έναν Αυστριακό στρατιώτη. Την εποχή εκείνη η πόλη του τελούσε υπό Αυστριακή κατοχή και η πράξη διαμαρτυρίας του πυροδότησε την εξέγερση των Γενουατών ενάντια στους δυνάστες τους. Το «508 Βalilla», ξεπέρασε κατά πολύ την δημοτικότητα του ομοειδούς προκατόχου του (Tipo 509), καθώς η συνολική παραγωγή του στα πέντε χρόνια της σταδιοδρομίας του αρίθμησε 124.000 μονάδες.


Επιτυχημένο βιογραφικό
Το μικρό Fiat κατασκευάστηκε σε έξι τύπους αμαξωμάτων (berlina, spider, torpedo, spider sport, coupe και van). Σε ανοιχτή ή κλειστή έκδοση, το «Balilla» με το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων και τελική ταχύτητα 80 χλμ./ώρα ήταν πολύ όμορφο, αφού σύμφωνα με τις επιταγές της εποχής ήταν εμπνευσμένο σχεδιαστικά από τις «γραμμές» των αυτοκινήτων που έτρεχαν στο Μille Miglia. Το 1934 το «508Α» έδωσε τη θέση του στο «508Β», που έμεινε στη γκάμα των μοντέλων της Fiat μέχρι το 1937. Στην απλή έκδοσή του ο κινητήρας των 995 κ.εκ. απέδιδε 24 ίππους στις 3.800 στροφές ανά λεπτό, ενώ στην ισχυρότερη «S»έφτανε τους 36 ίππους και τα 113 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας. To αυτοκίνητο παραγόταν στις εγκαταστάσεις του Lingotto. Επίσης, κατόπιν αδείας της Fiat κατασκευαζόταν από την «Walter Motors» στην Τσεχοσλοβακία, την «Centralne Warsztaty Samochodowe» στην Πολωνία, την «NSU-Fiat» στη Γερμανία και την «SAFAF» (που το 1934 μετονομάστηκε σε «Simca-Fiat») στη Γαλλία. Στα πρώτα χρόνια της παρουσίας του «508» στην αγορά, ο Giovanni Αgnelli έκανε τις πρώτες του εμπορικές επαφές με την νεαρή τότε Σοβιετική Ένωση, για παραγωγή αυτοκινήτων στην μητρόπολη του σοσιαλισμού. Στην προσωπική του όμως ζωή πέρασε την σκληρότερη δοκιμασία το 1935, χάνοντας τον γιό του Εdoardο σε αεροπορικό δυστύχημα._Σπύρος Χατήρας