Carhistory.gr Logo
  » luxury » Bugatti Type 50 Profilee
Bugatti Type 50 Profilee
luxury
Kαμιά από τις δημιουργίες του Ettore Bugatti δεν ήρθε στο φως για να είναι εφήμερη. Η πανέμορφη Type 50 Profilee μας το θυμίζει αυτό, γι ακόμη μια φορά...

O Ettore Bugatti στο ρόλο του πατέρα δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικός από τον παππού, πλέον, Carlo. Ενέπνευσε στο γιό του τόση αγάπη και αφοσίωση για το αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα ο Jean να αποκτήσει την ικανότητα από την εφηβεία του ακόμα, όχι μόνο να σχεδιάζει, αλλά και να διοικεί την Bugatti. Το να κληρονομείς το ταλέντο του πατέρα σου στον υπερθετικό βαθμό είναι σπάνια περίπτωση στα χρονικά του αυτοκινήτου, παρατηρημένη έως τώρα με τέτοιο εύρος μόνο στην οικογένεια των Porsche. Είκοσι μόλις χρόνων ήταν ο Jean, όταν πείθοντας με τα επιχειρήματά του τον πατέρα του τρεις Bugatti Type 43 κατέληξαν στα χέρια του διάσημου στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού οίκου Miller, κάνοντας και ορισμένους αγώνες στην Ευρώπη. Οι αμερικανοί εντυπωσιάστηκαν από τους οκτακύλινδρους σε σειρά κινητήρες που ο Ettore σχεδίασε στα τέλη της δεκαετίας του '20, ενώ παράλληλα ετοίμαζε και ένα πανίσχυρο μοτέρ 16 κυλίνδρων για τα Grand Prix, φιλοδοξώντας να αντιμετωπίσει νικηφόρα τις Mercedes, τις Alfa Romeo και τις Maserati. 

Η καλύτερη Bugatti
Το 1930 ένα νέο sport αυτοκίνητο με πολλά στοιχεία από την Type 46 βγήκε από το εργοστάσιο του Molsheim, ως επιτυχές αποτέλεσμα της θαυμάσιας συνεργασίας του Ettore με τον Jean. H Type 50 ήτανη πρώτη Bugatti με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής στον κινητήρα της, θυμίζοντας σε όλους πως το 1913 η Type 13 «Brescia» ήταν η πρώτη στην ιστορία που εμφανίστηκε με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής. Το αυτοκίνητο, που δέχτηκε μια σειρά από εξεζητημένα sport και saloon αμαξώματα, έμεινε στην παραγωγή από τον Οκτώβριο του 1930 έως τον Δεκέμβριο του 1934. Η έκδοση Profilee, που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι του Παρισιού το 1932, ήταν προσωπική δουλειά του ταλαντούχου Jean Bugatti. Πέρα από την ιδιαιτερότητα των γραμμών της, ήταν τη χρονιά εκείνη και το ταχύτερο sport αυτοκίνητο παραγωγής, φθάνοντας χωρίς δυσκολία στα 180 χιλιόμετρα την ώρα τελικής ταχύτητας. Για ακόμη μια φορά, ο Jean Bugatti έπεισε τον πατέρα του να αλλάξει τα σχέδιά του και να προετοιμάσει τρεις Type 50, για τo Le Mans του 1931. Για πρώτη φορά ο Ettore είχε την ευκαιρία να αντιμετωπίσει με αρκετά μεγάλο κινητήρα τα «γρήγορα φορτηγά» του Bentley, όπως τα αποκαλούσε. Όλα τους βρέθηκαν στην εκκίνηση βαμμένα μαύρα, εκδηλώνοντας τη δυσαρέσκεια του Bugatti για την άρνηση της γαλλικής κυβέρνησης να υποστηρίξει την αγωνιστική του προσπάθεια. Ατυχώς, εγκατέλειψαν και τα τρία από αστοχία στα ελαστικά. Ένα από αυτά επέστρεψε στον «τόπο του εγκλήματος» ακόμη τρεις φορές, κατορθώνοντας μάλιστα να τεθεί για λίγο επικεφαλής στον αγώνα του 1935. H παραγωγή της Type 50 διήρκεσε μόλις τέσσερα χρόνια, στα οποία κατασκευάστηκε σε μόλις 65 μονάδες. Παρά το γεγονός ότι συνολικά ήταν το καλύτερο αυτοκίνητο του Ettore, επισκιάστηκε από τις Type 46 και Type 57. H έκδοση Profilee αρίθμησε μόνο δύο μονάδες, αυτό όμως δεν την εμπόδισε να αποτελέσει έμπνευση για την λίγο μεταγενέστερή της και εξαιρετικής ομορφιάς Type 57 «Ventoux». Διαχρονικές έμειναν οι εκπληκτικής σύλληψης γραμμές της, όπως επίσης και ο συνδυασμός του μαύρου χρώματος με το κίτρινο, που είδαμε για πρώτη φορά στις Type 46 «Semi-Profilee» το 1929 και στις Type 46 «Super-Profilee» το 1930 (με τη διχρωμία να επεκτείνεται περαιτέρω σε μαύρο-μπλε, μαύρο-λευκό και μαύρο-ροζ). Η σχεδίαση της Profilee εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα, καθώς εκτός των άλλων επέτρεψε την υιοθέτηση μεγάλης κλίσης στο εμπρός παρμπρίζ, για ακόμη πιο sport χαρακτήρα. Στο πανέμορφο πίσω μέρος, η επιλογή του πολύ μικρού πίσω παρμπρίζ ήταν κάτι που συνηθιζόταν την εποχή εκείνη, αλλά και για αρκετά χρόνια αργότερα.

Σαν αρχαία τραγωδία...
Η ιστορία της Bugatti τελείωσε ουσιαστικά με τραγικό τρόπο είκοσι τρία βράδια πριν από την κήρυξη του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, όταν ο χαρισματικός Jean σκοτώθηκε δοκιμάζοντας την αεροδυναμικού αμαξώματος «57C» των αγώνων αντοχής, σε ένα δρόμο κοντά στο Molsheim. Η οικογένεια βυθίστηκε στο πένθος και ο Ettore βρέθηκε μόνος, χωρίς ένα πραγματικό καλλιτέχνη για διάδοχο, όπως ήταν εκείνος για τον πατέρα του. Ο παππούς Carlo έφυγε από τη ζωή ένα χρόνο αργότερα, έχοντας στο μεταξύ ζήσει τους δύο επώδυνους θανάτους, του γιού του Ρέμπραντ και του αγαπημένου του εγγονού. Ίσως ποτέ να μη αδικήθηκαν τόσο πολύ από τη ζωή τρεις μεγάλοι άνδρες όπως αυτοί, ακόμη κι αν πρόλαβαν στο μεταξύ να κτίσουν τον μύθο των Bugatti.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

BUGATTI TYPE 50 PROFILEE
Kινητήρας: 8κύλινδρος σε σειρά με υπερτροφοδότη, δύο εκκεντροφόρους επί κεφαλής και δύο βαλβίδες σε κάθε κύλινδρο Κυβισμός: 4.972 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 86 mm x 107 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 Zenith
Ισχύς: 200 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο τριών σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: Άκαμπτος άξονας με εγκάρσιο φύλλο σούστας και αμορτισέρ τριβής
Ανάρτηση πίσω: Άκαμπτος άξονας με ημιελλειπτικά φύλλα σούστας
Ανώτατη ταχύτητα: 177 χλμ./ώρα
Φρένα εμπρός: μηχανικά ταμπούρα
Φρένα πίσω: μηχανικά ταμπούρα
Μεταξόνιο: 3.500 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.400 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.400 χλστ.
Περίοδος παραγωγής: 1932
Μονάδες παραγωγής: 2

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Bugatti