Carhistory.gr Logo
  » product cars » LCV » AMO F-15
AMO F-15
LCV
Το ανθεκτικό μικρό φορτηγό, με τις ιταλικές ρίζες, που βίωσε από κοντά ένα από τα μεγαλύτερα ιστορικά γεγονότα του 20ου αιώνα...

Η AMO ZΙL, με το πρώτο συνθετικό του ονόματός της να προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων «Avtomobilnoe Moskovskoe Obshchestvo» και το δεύτερο από το «Zavod Ιmeni Likhachova», ήταν μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες των πρώτων δεκαετιών του σοσιαλιστικού καθεστώτος, κατασκευάζοντας αυτοκίνητα, φορτηγά, στρατιωτικά οχήματα και βαρύ εξοπλισμό με έδρα τη Μόσχα. Η «Zavod Ιmeni Likhachova» παρήγαγε επίσης θωρακισμένα αυτοκίνητα για τους περισσότερους σοβιετικούς ηγέτες, λεωφορεία και τεθωρακισμένα οχήματα μάχης. Μετά την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού (1991) η εταιρεία κατασκεύαζε χειροποίητες υπερπολυτελείς λιμουζίνες για βαθύπλουτους πρώην σοβιετικούς αξιωματούχους και για την τότε ρωσική κυβέρνηση. Τα συγκεκριμένα μοντέλα κόστιζαν όσο μια Maybach ή μια Rolls-Royce και ποτέ η ετήσια παραγωγή τους δεν ξεπέρασε τις δώδεκα μονάδες. Tο εργοστάσιο ιδρύθηκε το 1916 και μία από τις πρώτες του ενέργειες ήταν να αναλάβει την παραγωγή του μικρού φορτηγού «F-15» στις εγκαταστάσεις του, κατόπιν αδείας από τη Fiat. Όμως, η Οκτωβριανή επανάσταση και ο τριετής εμφύλιος πόλεμος που ξέσπασε στη χώρα ως την οριστική επικράτηση των ρεύματος των μπολσεβίκων, διέκοψε για αρκετά χρόνια κάθε κατασκευαστική δραστηριότητα. Έτσι, το AMO «F-15» κύλησε για πρώτη φορά τους τροχούς του στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Μόσχας την πρώτη Νοεμβρίου 1924, δέκα μήνες μετά τον θάνατο του Lenin

Βιογραφικό
Το «F-15»βασιζόταν εξ ολοκλήρου στο ομώνυμο μικρό φορτηγάκι που παρήγαγε η Fiat σε σημαντικούς αριθμούς από το 1913 μέχρι το 1922. Έπαιρνε κίνηση από ένα τετρακύλινδρο μηχανικό σύνολο βενζίνης των 4.396 κυβικών εκατοστών, κωδικοποιημένο από τους Ιταλούς ως «53Α», το οποίο κυκλοφόρησε σε δύο εκδόσεις ισχύος (36 ίπποι στις 1.600 σ.α.λ., 40 ίπποι στις 1.400 σ.α.λ.). Στα επτά χρόνια της σταδιοδρομίας του στο σοβιετικό περιβάλλον (κατασκευαζόταν μέχρι το 1931) αρίθμησε 6.285 μονάδες συνολικά, εκ των οποίων οι 3.227 εξήλθαν από το εργοστάσιο την προτελευταία χρονιά παραγωγής του μοντέλου και ήταν όλες αριστεροτίμονες. Στο διάστημα αυτό έγιναν διάφορες αλλαγές στο πολλαπλής χρήσης αυτοκίνητο της «Avtomobilnoe Moskovskoe Obshchestvo», αρχής γενομένης από το 1925 με το νέο σχήμα του ψυγείου. Δύο χρόνια αργότερα προέκυψαν τα νέα φτερά και η σταθερή οροφή της καμπίνας, το 1928 εγκαταστάθηκε ο ηλεκτρικός φωτισμός, ενώ το 1930 το τιμόνι εγκατέλειψε οριστικά την δεξιά πλευρά. Συνολικά κατασκευάστηκαν έξι διαφορετικές παραλλαγές του οχήματος, με την βασική έκδοση να παραδίδεται προς χρήση «γυμνή», με ανοιχτή πλατφόρμα. Το 1926 το «F-15»κυκλοφόρησε και ως μικρό λεωφορείο των 14 θέσεων, λίγους μήνες μετά την τροποιημένη έκδοση ασθενοφόρου, ενώ ένα χρόνο αργότερα ανέλαβε υπηρεσία ως πυροσβεστικό όχημα. Εννέα μονάδες του διασκευάστηκαν με μαλακή οροφή και καθίσματα, χρησιμεύοντας ως όχημα προσωπικού για τους ανώτερους αξιωματικούς του Κόκκινου Στρατού. Η πιο ασυνήθιστη όμως ήταν η «BA-27», όπως λεγόταν η θωρακισμένη στρατιωτική έκδοση που έφερε ελαφρύ οπλισμό και κατασκευάστηκε την περίοδο 1928-1931 σε 215 μονάδες.

Παρακαταθήκη
Την επιτυχημένη διαδρομή του «F-15»ακολούθησαν δυό εξίσου εύστοχοι τύποι ανθεκτικών στο ρωσικό χειμώνα φορτηγών, τα AMO «2» και «3». Τον Οκτώβριο του 1931 έλαβε χώρα μια ριζική αναδιοργάνωση, που συντελέστηκε με τη βοήθεια της αμερικανικής εταιρείας «AJ Brandt Company». Μετά από αυτή, το όνομα της «Zavod Ιmeni Likhachova» άλλαξε σε «Zavod Imeni Stalina», διαφοροποιώντας πλέον και την κωδικοποίηση των μοντέλων. Ως το 1934 η εταιρεία είχε παρουσιάσει μια σειρά από φορτηγά με κοντό ή μακρύ μεταξόνιο, με τράκτορες και ρυμουλκούμενα οχήματα, αλλά και άλλες βαριές κατασκευές (ZIS-10 ως ZIS-15)._Σπ. Χατ.

Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά Κυβισμός 4.396 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή 100 mm x 140 mm Ισχύς 36 ίπποι στις 1.600 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων χειροκίνητο 4 σχέσεων Mήκος 5.050 χλστ. Πλάτος 1.760 χλστ. Ύψος 2.250 χλστ. Μεταξόνιο 3.070 χλστ. Απόσταση από το έδαφος 225 χλστ. Ανώτατη ταχύτητα 50 χλμ./ώρα Χωρητικότητα ρεζερβουάρ 70 λίτρα Μέση κατανάλωση 28 λτ./100 χλμ. Βάρος 2.050 κιλά Ωφέλιμο φορτίο 1.500 κιλά