Carhistory.gr Logo
  » auto stories » 90 χρόνια στην Ελλάδα
90 χρόνια στην Ελλάδα
auto stories

Η διαδρομή των 90 χρόνων παρουσίας του σήματος Shell στη χώρα μας

Για πρώτη φορά, μερικά από τα προϊόντα της Shell, κυκλοφόρησαν στην ελληνική αγορά την διετία 1919-1920. Αυτά ήταν κυρίως κεριά και paraffin wax, καθώς και τα πρώτα φορτία βενζίνης και πετρελαίου Shell, συσκευασμένα σε δοχεία. H εταιρεία Π. Γ. Μακρής & ΣΙΑ αναλαμβάνει πράκτορας και εισάγει βενζίνη και πετρέλαιο, συσκευασμένα σε δοχεία και βαρέλια αντίστοιχα, ενώ αργότερα με ένα παλιό δεξαμενόπλοιο (το «Fiona Shell») εμπορεύεται χύμα gasoil και fuel oil. Το 1924 ξεκίνησε η ανέγερση των εγκαταστάσεων στη Δραπετσώνα και τη Θεσσαλονίκη και την επόμενη χρονιά ο Π. Γ. Μακρής συζητά με το ελληνικό δημόσιο το σχέδιό του για την κατασκευή εκτεταμένων οδικών δικτύων στην Ελλάδα, που περιλαμβάνει για την Αθήνα τις οδούς Ελευσίνας, Θηβών, Κηφισίας, Μεσογείων, Αλεξάνδρας, Φαλήρου, Γλυφάδας κ.ά. Στις 3 Μαΐου 1926 ιδρύεται στο Λονδίνο η Shell Company Hellas Ltd και τρία χρόνια αργότερα κτίζονται στο Πέραμα οι εγκαταστάσεις για μαζούτ και gasoil. Η εταιρεία λειτούργησε ως υποκατάστημα μέχρι τον Μάιο του 1995, οπότε και μετασχηματίσθηκε σε Shell Hellas AE. Έπειτα από μια πορεία δεκαετιών, οι μετοχές της Shell πέρασαν στον όμιλο της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ ΕΛΛΑΣ, τον Ιούνιο του 2010. Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήθηκε η Coral ΑΕ, η οποία αποτελεί τη φυσική συνέχεια της Shell Hellas ΑΕ και διατηρεί το εμπορικό σήμα και το δικαίωμα διάθεσης προϊόντων Shell στην Ελλάδα.

H Shell στους πρώτους αγώνες
Ο πρώτος αγώνας στην Eλλάδα έγινε το 1926, αθλοθετημένος από την εφημερίδα «Bραδυνή» και με την υποστήριξη της Shell, με τα αυτοκίνητα να χρονομετρούνται στην ευθεία της λεωφόρου Συγγρού σε μήκος ενός χιλιομέτρου (Kilometre lance). Tις επόμενες ημέρες διοργανώθηκαν άλλες τρεις αναμετρήσεις μεταξύ αυτοκινήτων (γύρος Πελοποννήσου, Aθήνα-Iτέα, Mαραθώνας-Aθήνα για τις κυρίες), αφήνοντας ελπίδες για τη συνέχεια. Ωστόσο, τα οικονομικά προβλήματα και οι αντικειμενικές δυσκολίες της εποχής δεν επέτρεψαν την τέλεση κάποιας σειράς αγώνων έως τον Iούλιο του 1932, οπότε έγινε για δεύτερη φορά η ανάβαση της Πάρνηθας. H ιστορική για το μηχανοκίνητο αθλητισμό μας διαδρομή επαναλήφθηκε το 1933, όμως εκεί τελείωσε και το κεφάλαιο των ελληνικών αγώνων αυτοκινήτου της προπολεμικής περιόδου. Oι τολμηροί κύριοι και κυρίες των χρόνων εκείνων δοκίμαζαν ως τότε τις δυνάμεις τους οδηγώντας MG, Austin, Bugatti, Hotchkiss και Panhard. Ανάμεσά τους ξεχώριζαν περισσότερο οι Αντώνης Σταθάτος, Παναγής Γιαννουλάτος, Απόστολος Νικολαΐδης και η Λουκία Πάππου. Κλείνοντας, για να έχουμε μια τάξη μεγέθους της εποχής, αναφέρουμε πως το 1934 στον ελληνικό «στόλο» αυτοκινήτων προστέθηκαν λίγο περισσότερα από 1.000 οχήματα, χωρίς να ξέρουμε πόσα από αυτά ήταν καινούργια και πόσα μεταχειρισμένα, ούτε τον ακριβή αριθμό αυτών που εισήχθησαν από μη εμπόρους. Σε όλη τη χώρα κυκλοφορούσαν 33.060 αυτοκίνητα, εκ των οποίων 11.000 στην Αθήνα και 4.000 στον Πειραιά, ενώ 20 χρόνια πριν δεν ξεπερνούσαν πανελληνίως τα 600.

1930-1950

1930: Υλοποίηση διαφημιστικής εκστρατείας για το Shell TΟΧ, το οποίο είναι «αποτελεσματικόν, ασφαλές και έχει οσμήν ευχάριστον».

1936: Μόλις θεσπίζεται το Ι.Κ.Α., η Shell ασφαλίζει όλους τους εργαζομένους της. Ως τότε η εταιρεία ακολουθούσε δική της πολιτική υγειονομικής περίθαλψης.

1939: Κυκλοφορία της νέας σειράς ορυκτελαίων Shell Motor Oil, τα οποία ελαττώνουν τις φθορές και τις επισκευές που οφείλονται στη διάβρωση των τοιχωμάτων του κυλίνδρου και στις βλάβες από την ξηρά τριβή τους.

1944: Στις 13 Οκτωβρίου, όταν οι Γερμανοί έφευγαν από την Ελλάδα, τοποθέτησαν δυναμίτες για να καταστρέψουν τις εγκαταστάσεις στη Δραπετσώνα. Οι ίδιοι οι υπάλληλοι, διατρέχοντας προσωπικό κίνδυνο, φρόντισαν να περισώσουν ό,τι μπορούσαν, αφαιρώντας τις εκρηκτικές ύλες από τους αγωγούς και τις δεξαμενές.

1944: Μετά τον πόλεμο, η εταιρεία συμμετέχει στην κοινοπραξία των εταιρειών πετρελαιοειδών, με σκοπό τη χωρίς κόστος μεταφορά των προϊόντων πετρελαιοειδών.

σε όλη την Ελλάδα, έως ότου αποκατασταθεί η ομαλότητα- πράγμα που έγινε το 1951.

1948: Ολοκλήρωση των εργασιών ασφαλτόστρωσης δρόμων από τα μικτά συνεργεία Ελλήνων και Αμερικανών. Η Shell, για τον σκοπό αυτό, διέθεσε 59.300 βαρέλια ασφάλτου. Τα χρόνια της ανασυγκρότησης που ακολούθησαν, συνοδεύτηκαν από πλούσιο κοινωνικό έργο από την πλευρά της Shell.

1951-1975

1953: Οι υπάλληλοι της εταιρείας συμμετέχουν σε δωρεές προς σεισμοπαθείς. Επίσης, διανέμονται δώρα στους αστυνομικούς που είχαν βάρδια, κατά την περίοδο των γιορτών.

1954: Δωρεάν σίτιση των εργαζομένων σε εστιατόριο της εταιρείας.

Και φυσικά, η εταιρεία δεν θα μπορούσε να υστερήσει στον τομέα της τεχνολογικής υπεροχής.

1953: Κυκλοφορία του νέου ορυκτέλαιου Shell X-100.

1954: Εισαγωγή μιας νέας ποιότητας βενζίνης, της Shell με I.C.A., η οποία εξουδετερώνει δύο από τις κυριότερες αιτίες απώλειας της δύναμης της μηχανής του αυτοκινήτου.

1955: Δημιουργία κατασκηνώσεων για τα παιδιά των υπαλλήλων της εταιρείας, ανάπτυξη αθλητικού συλλόγου τένις. Επίσης, συμμετοχή τους σε διαρκείς εκπαιδεύσεις.

1960: Ανάπτυξη του Shell Touring Service, ενός πλήρους ταξιδιωτικού οδηγού με εικονογραφημένους χάρτες για όλη την Ελλάδα.

1966: Έναρξη διακίνησης υγραερίου από την εταιρεία.

1972: Εγκαίνια του νέου ιδιόκτητου μεγάρου γραφείων της Shell στην Καλλιθέα. Παράλληλα, η εταιρεία εισάγει πρώτη στην Ελλάδα το ελαστικό ωράριο εργασίας, ενώ έρχεται στην Ελλάδα και η πιστωτική κάρτα EuroShell, για τη διαχείριση στόλου εταιρειών με φορτηγά ή λεωφορεία.

1976-1999

1976: Συμπλήρωση 50 χρόνων παρουσίας της Shell στην Ελλάδα. Η εταιρεία προσφέρει τρεις πλήρεις υποτροφίες σε αριστούχους πτυχιούχους του Πολυτεχνείου, για μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία, σε θέματα πετρελαίου.

1977: H Shell και άλλες 11 εταιρείες, προχωρούν στην ίδρυση του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας.

1986: Η Shell Hellas εξαγοράζει τη ΜΙΝΟΓΚΑΖ, εταιρεία που κατέχει το 11% της αγοράς υγραερίου, και στη συνέχεια ιδρύει την Shell Gas AEBEY, η οποία αναλαμβάνει όλο τον τομέα του υγραερίου. Επιπλέον, η Shell εισάγει, για πρώτη φορά, αμόλυβδη βενζίνη για καταλυτικά αυτοκίνητα. Παράλληλα, συστήνεται η «Ομάδα για τον Πελάτη», η οποία έχει ως στόχο τον εντοπισμό, την καταγραφή και την επεξεργασία των παραπόνων των πελατών, ώστε η εταιρεία να προχωρά στην επίλυσή τους και να βελτιώνει τα προϊόντα και

τις υπηρεσίες της.

1988: Έναρξη κυκλοφορίας του λιπαντικού Shell Helix.

1991: Απόκτηση πιστοποιητικού διασφάλισης ποιότητας ISO-9002 για τη Shell Hellas, η οποία γίνεται η πρώτη εταιρεία πετρελαιοειδών στην Ελλάδα που διαθέτει αυτή τη διεθνή πιστοποίηση για τα λιπαντικά της.

1993: Η Shell προχωρά σε μια ακόμα καινοτομία, εισάγοντας το πρώτο διαφοροποιημένο καύσιμο στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για τη Shell Super plus Αμόλυβδη Βενζίνη 98 οκτανίων, η οποία καλύπτει πλήρως τις ανάγκες των αυτοκινήτων και της πιο προηγμένης τεχνολογίας.

1994: H Shell Gas εγκαινιάζει τις φιάλες υγραερίου με ταινία ασφαλείας.

1996: Ξεκινά η διάσημη διαφημιστική καμπάνια με τίτλο Go Well, Go Shell.

1999: Τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας μεταφέρονται στο Φάληρο, στην οδό Αγίας Κυριακής.

Στη νέα χιλιετία

2000: Η Shell αποκτά τον τομέα καυσίμων της TEXACO στην Ελλάδα, διευρύνοντας ακόμα περισσότερο το δίκτυό της.

2001: Η Shell Gas εξαγοράζει τη BP Gas, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τη δύναμή της στους τομείς του χύμα και εμφιαλωμένου υγραερίου. Επιπλέον, η εταιρεία πρωτοπορεί εκ νέου, καθώς παρουσιάζει την κάρτα Smart Club, την «έξυπνη κάρτα» που ανταμείβει την εμπιστοσύνη του πελάτη.

2002: Τα διαφοροποιημένα καύσιμα Shell V-Power και V-Power Racing 99+, συστήνονται στην ελληνική αγορά.

2003: Η εταιρεία παρουσιάσει το Shell Diesel 2004. Ένα μοναδικό προϊόν, το οποίο βασίζεται στην επαναστατική τεχνολογία GTL, που μετατρέπει το φυσικό αέριο σε υγρό.

2004: Η Shell Hellas είναι επίσημος υποστηρικτής των Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνα 2004, στην κατηγορία των πετρελαϊκών προϊόντων.

2006: Πρώτη η Shell, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, εφαρμόζει ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου ποιότητας και ποσότητας των καυσίμων των πρατηρίων της.

2010: Ολοκλήρωση της συμφωνίας εξαγοράς των δραστηριοτήτων της Shell στην Ελλάδα από τον όμιλο της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ. Από τον Ιούλιο και μετά, η εταιρεία συνεχίζει ως μέλος ενός από τους μεγαλύτερους και σημαντικότερους ομίλους στην Ελλάδα. Η Shell Hellas μετονομάζεται σε Coral A.E. και η Shell Gas σε Coral Gas AEBEY. Ο τομέας των λιπαντικών μεταφέρεται στην εταιρεία Πετρόπουλος Α.Ε., ενώ ο τομέας των αεροπορικών καυσίμων λειτουργεί μέσω μίας νέας κοινοπραξίας με την επωνυμία Shell & MOH Aviation Fuels A.E.

2011: Λανσάρισμα των νέωνκαυσίμων Shell Fuel Save Unleaded και Shell Fuel Save Diesel. Η Coral A.E. είναι η μόνη εταιρεία στην Ελλάδα που προχωρά στην ένταξη μοριακού ιχνηθέτη στα καύσιμα. Με τον τρόπο αυτό, γίνεται δυνατή η επαλήθευση της ταυτότητας του προϊόντος και των μοναδικών του χαρακτηριστικών. Τα γραφεία της Coral A.E. εγκαθίστανται στο Μαρούσι και τον Περισσό.

2012: Πιστοποιούνται πλήρως όλα τα στάδια, από την αποθήκευση και τη διακίνηση όλων των προϊόντων της εταιρείας, μέχρι την παράδοσή τους στους πελάτες, βάσει των προτύπων ISO 9001 για την διαχείριση της Ποιότητας, ISO 14001 για την Περιβαλλοντική διαχείριση και OHSAS 18001 για την διαχείριση Υγείας και Ασφάλειας.

2013: Εγκαινιάζεται η στρατηγική συνεργασία με τον ΑΒ Βασιλόπουλο, με το ιδιαίτερα επιτυχημένο άνοιγμα του πρώτου καταστήματος στα Βριλήσσια.

2014: Ανανεώνεται η συμφωνία συνεργασίας με τη Shell για τα επόμενα 10 χρόνια. Η Coral AE αποτελεί τον ηγέτη στην ελληνική αγορά καυσίμων, με μερίδιο αγοράς που ξεπερνά το 21%.

carhistory

Κείμενο & φωτογραφίες: Shell