Carhistory.gr Logo
  » top stories » Cisitalia 33DF Voloradente
Cisitalia 33DF Voloradente
top stories
Μια αυθεντική ιταλική berlinetta της δεκαετίας του '50...

O Piero Dusio ξεκίνησε την επιχειρηματική του δραστηριότητα από μια κλωστοϋφαντουργική επιχείρηση, που εξελίχθηκε σε εταιρεία κατασκευής και πώλησης αθλητικών ειδών, προτού καταλήξει να γίνει προμηθεύτρια στρατιωτικού ρουχισμού. Παράλληλα, ήρθε σε επαφή με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, ο ο οποίος τον κατέκτησε. Σύντομα βρέθηκε πίσω από το τιμόνι αγωνιστικών αυτοκινήτων, λαμβάνοντας μέρος σε μερικές από τις επιφανέστερες αναμετρήσεις της εποχής του. Για δέκα συνεχόμενα χρόνια συμμετείχε στο Mille Miglia, κερδίζοντας το 1937 μια νίκη στα 500 κ.εκ., οδηγώντας ένα Fiat τροποποιημένο από τη Siata. Ένα χρόνο νωρίτερα βρέθηκε στην εκκίνηση του Ιταλικού GP, ενώ τις παραμονές του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου (1939) ίδρυσε την Scuderia Torino. Μετά τη λήξη των εχθροπραξιών ο φιλόδοξος Ιταλός επιχειρηματίας και οδηγός αγώνων εγκαινίασε στο Τορίνο μια νέα εταιρεία, με την επωνυμία της να προέρχεται από τη σύντμηση των λέξεων Compagnia Industriale Sportiva Italia. 

Από την επιτυχία στην καταστροφή
Παρά τις μεγάλες επιτυχίες στους ιταλικούς αγώνες της περιόδου 1946-1949, κυρίως με το μικρό και αξιόπιστο μονοθέσιο D46, αλλά και την παρουσίαση εξαιρετικών μοντέλων ολιγάριθμης παραγωγής όπως το 202, η συνέχεια δεν ήταν αυτή που έπρεπε για τη Cisitalia. H υπεραισιοδοξία του Dusio για το τετρακίνητο μονοθέσιο Type 360 που προοριζόταν για τους αγώνες της Formula 1 αποδείχθηκε λαθεμένη και τον οδήγησε στην καταστροφή. H κατάρρευση της εταιρείας του τον ανάγκασε τελικά να πουλήσει το πρόγραμμα του μονοθεσίου στην κυβέρνηση της Aργεντινής. Η Cisitalia θα έπαυε να υπάρχει, με μέρος των εγκαταστάσεων και των εναπομεινάντων υλικών να έχει ήδη περάσει στα χέρια του Carlo Abarth, που ξεκινούσε τη δική του μεγάλη διαδρομή στην Αυτοκίνηση.


Το άνοιγμα στην Αμερική
Το 1952 ο Carlo Dusio, γιός του Piero, έκανε μια τελευταία προσπάθεια να διατηρήσει την εταιρεία του πατέρα του ζωντανή. Στόχος του ήταν να παρουσιάσει μια σειρά εκλεπτυσμένων αυτοκινήτων, η οποία θα απευθυνόταν στην αγορά των ΗΠΑ. Ύστερα από επαφές με τη Ford, που αρχικά έτυχαν θετικής κατάληξης, προέκυψε το ανοιχτό sport μοντέλο 808XF. Το πλαίσιο και τα μηχανικά του μέρη προέρχονταν από τον Αμερικανό κατασκευαστή, ενώ το αμάξωμα έφερε την υπογραφή της Carrozzeria Vignale. Όμως, η Ford έκανε πίσω, θέλοντας να επικεντρωθεί στο Thunderbird, που ήταν εξ ολοκλήρου δικό της.

Οι τελευταίες προσπάθειες
Το 1953 η εταιρεία παρουσίασε στην αγορά τον αντικαταστάτη του 202, ένα μοντέλο αντίστοιχης φιλοσοφίας με το απερχόμενο, που επίσης χρησιμοποιούσε τα μηχανικά μέρη της Fiat. O κινητήρας των 1.089 κυβικών εκατοστών που συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων, με περαιτέρω επεμβάσεις και βελτιώσεις από τους μηχανικούς, έφτασε σε ισχύ τους 69 ίππους. Με διπλά καρμπιρατέρ της Weber και ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση, το αυτοκίνητο με το παράξενο όνομα 33DF Voloradente ανέπτυσσε τελική ταχύτητα 160 χιλιομέτρων την ώρα, ενώ επιτάχυνε από στάση ως τα 100 χιλιόμετρα την ώρα σε 14 δευτερόλεπτα. Αυτές οι επιδόσεις ήταν πολύ καλές για ένα μικρό αυτοκίνητο των 1.1 λίτρων, που απευθυνόταν σε μια ιδιαίτερη και απαιτητική κατηγορία αγοραστών, το σωτήριο έτος 1954. Ωστόσο, παρά την καταπληκτική δουλειά του στιλίστα Aldo Brovarone (που προηγούμενα δούλευε στον Pininfarina), η πορεία της Cisitalia δεν ήταν πια αναστρέψιμη, παρασύροντας και το Voloradente. Eκτιμάται πως η συνολική του παραγωγή δεν ξεπέρασε τις 15 μονάδες, ενώ άλλες πηγές αναφέρουν μόλις 4. Στις ημέρες μας, επιβιώνουν μόνο τρεις._Σπύρος Χατήρας. Φωτ: Tim Scott (bonhams.com)

CISITALIA 33DF VOLORADENTE
Aμάξωμα berlinetta
Kινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά της Fiat
Κυβισμός 1.089 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή 68 mm x 75 mm
Ισχύς 69 ίπποι στις 5.800 σ.α.λ.
Ροπή 80 Nm στις 4.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα 14 δλ.
Μήκος 4.100 χλστ.
Πλάτος 1.550 χλστ.
Ύψος 1.300 χλστ.
Μεταξόνιο 2.420 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός 1.230 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω 1.230 χλστ.
Βάρος 690 κιλά
Περίοδος παραγωγής 1954-1955