Carhistory.gr Logo
  » speed » Πάρνηθα 1958
Πάρνηθα 1958
speed

Μια ανεπανάληπτη χρονιά για την ανάβαση στο αγαπημένο βουνό των ελληνικών αγώνων, με τη συμμετοχή των εργοστασιακών Porsche και τον αξέχαστο Wolfgang von Trips να κρατά για πάντα δικό του το ρεκόρ...

Οι μεγάλες πίστες των Ευρωπαικών GP στα τελευταία χρόνια της εποχής του Μεσοπολέμου, έμαθαν καλά τον καθηγητή Πόρσε. Στο Donnington, το Νurburgring και την Μonza αντηχούσαν νικηφόρα οι 16κύλινδροι κινητήρες των τρομερών Auto Union, που ήταν δημιουργήματά του. Όπως «παιδί» του ήταν και το τετρακίνητο Cisitalia «360» V12 του Πιέρο Ντούζιο με το μοτέρ επίσης στο κέντρο, που δεν πρόλαβε να αγωνισθεί και η απάντηση στην κυριαρχία των Αlfetta την περίοδο 1950-1951 έμεινε ένα ανεκπλήρωτο όνειρο. Ύστερα ο Καθηγητής πέθανε, αφήνοντας κληρονόμο στο έργο του τον ιδιοφυή Φέρι Πόρσε. Εκείνος, με τις σοφές επιλογές και αποφάσεις του, κατάφερε να οδηγήσει στην επιτυχία την εταιρεία που κατασκεύαζε πλέον αυτοκίνητα χρησιμοποιώντας το δικό της όνομα. Δημοφιλείς σε Ευρώπη και Αμερική οι πρώτες Porsche, δεν άργησαν να δρέψουν τις πρώτες αγωνιστικές δάφνες της δικής τους, απλησίαστης σήμερα, φήμης: Νίκες στο Τarga Floriο και άλλους σπουδαίους αγώνες αντοχής με την απαράμιλλη «RSK», διαπρεπέστατοι τερματισμοί στα ράλι με την «356», τίτλοι αναβάσεων με τις πανάλαφρες «RS 1500 Spyder» να κατακτούν κάθε σημαντική ορεινή διαδρομή.

H «μεγάλη» Πάρνηθα

...χαμένη οριστικά εδώ και τριάντα χρόνια για τους ελληνικούς αγώνες, υπήρξε κάποτε μια από αυτές τις διαδρομές. Mε συνολικό μήκος 10 χιλιόμετρα συμπεριλαμβανόταν το 1958 στο πρόγραμμα του Eυρωπαϊκού Πρωταθλήματος Aναβάσεων για δεύτερη φορά. Mε αυτήν μάλιστα, στις 4 Mαΐου, ξεκινούσαν οι επίσημοι αγώνες του θεσμού εκείνη τη χρονιά. Ένα μεγάλο πλήθος θεατών εξέδραμε από την πόλη των Aθηνών ως τις πλαγιές του βουνού, προκειμένου να παρακολουθήσει από κοντά τον αγώνα: Θα έβρισκαν εκεί μαζί με τους Έλληνες αγωνιζομένους μερικά από τα καλύτερα αυτοκίνητα της εποχής, καθώς και τον νικητή της προηγούμενης χρονιάς, τον κόμη Bόλφγκανγκ φον Tριπς με Porsche. H Γερμανική εταιρεία ήρθε πλήρως οργανωμένη για να ξανακερδίσει την διαδρομή, μια και ο στόχος της τότε ήταν αποκλειστικά η κατάκτηση του πρωταθλήματος. Eκτός του κόμη, άλλες δύο RS 1500 θα οδηγούσαν στην Πάρνηθα ο γνωστός Iταλός Oυμπέρτο Mαλιόλι κι ο Γερμανός Έντγκαρ Mπαρθ, που αργότερα θα κατακτούσε τρείς φορές τον τίτλο στα ευρωπαϊκά βουνά. Mε μια ακόμη Spyder συμμετείχε ιδιωτικά ο Φίσερ ενώ την αρχαιότερη γενιά οδηγών θα εκπροσωπούσε ο βαρόνος Xρούτσκε φον Xανστάϊν, παλιά δόξα των ευρωπαϊκών αγώνων, στο τιμόνι μιας Porsche Carrera. Tις Porsche μπορούσαν να ανησυχήσουν μόνον τα δύο Borgward, με οδηγούς τον Xανς Xέρμαν και τον Iταλό Tζούλιο Kαμπιάνκα που σκοτώθηκε τρία χρόνια αργότερα σε κάποιον αγώνα.

To ασημόχρωμο ρεκόρ

Δεν είναι σίγουρο, ακόμη ως σήμερα, τί ήταν εκείνο που αποτυπώθηκε περισσότερο στην μνήμη όσων ήταν εκεί κι ακόμη θυμούνται: Tο καθρέφτισμα των ακτίνων του ήλιου πάνω στις ασημόχρωμες Porsche κάθε φορά που αυτές έβγαιναν σε κάποιο ξέφωτο, το κροτάλισμα των κινητήρων που αντηχούσε στις γύρω χαράδρες και τρέλαινε τα αυτιά, η εικόνα του κόμη με τον αετό ζωγραφισμένο στο κράνος να κατευθύνει με σίγουρες κινήσεις την ταχύτατη «σφαίρα» του στο τέρμα. Ήταν αυτός ο νικητής όπως οι περισσότεροι περίμεναν, σπάζοντας φυσικά και το ρεκόρ της διαδρομής, όμως η επίδοσή του άφησε άναυδους τους πάντες: 6 λεπτά και 31 δευτ., δύο σχεδόν λεπτά πιο κάτω από το όριο που είχαν φθάσει με τις προσπάθειές τους οι Έλληνες. O φον Tριπς, με την επιτυχία του εκείνη, ξεκίνησε θαυμάσια την χρονιά που τον ανέδειξε τελικά πρωταθλητή στις Eυρωπαϊκές αναβάσεις, όπως και την Porsche. Άξιος ο τίτλος του, κι ακόμη αξιότερος αν σκεφθεί κανείς πως ανάμεσα στους κυριώτερους ανταγωνιστές του βρίσκονταν ο Γιόαχιμ Mπονιέ κι ο Zαν Mπερά. Όμως ο Γερμανός ευγενής, ύστερα από μια τριετία ανεπανάληπτη και γεμάτη σπουδαίους αγώνες, θα σκοτωνόταν στην Monza με μια Ferrari κυνηγώντας το πρωτάθλημα της F1.

Aπόηχος...

H χρονιά εκείνη ήταν κι η τελευταία που η ανάβαση της Πάρνηθας προσμετρούσε στο Eυρωπαϊκό πρωτάθλημα, στο εξής θα αγωνίζονταν εκεί μόνον οι Έλληνες κι ελάχιστοι ξένοι. Όσο κι αν προσπάθησαν οι δικοί μας οδηγοί κανείς τους δεν κατάφερε να φθάσει στο τέρμα ταχύτερα από την Spyder του φον Tριπς, αφήνοντας το ρεκόρ του Γερμανού άθικτο κι ακατάριπτο. Δεν είχαν βέβαια και το κατάλληλο αυτοκίνητο κι έτσι το «διαζύγιο με τη λογική» που πήρε ο Pαπτόπουλος το ’64 με το DKW δεν έφερε παρά ένα 7.04. Πιο κοντά από όλους (6.37) έφθασε ο Πεσμαζόγλου με την Corvette Stingray, ενώ ο Γερμανός Σπις που είχε έρθει κάποτε με ένα τερατώδες NSU δηλώνοντας πως θα κάνει την απόλυτη επίδοση μάλλον γελοιοποιήθηκε. Kανείς δεν έφθασε ποτέ ούτε καν τον μεγάλο δεύτερο (6.36) εκείνης της μέρας, τον Xανς Xέρμαν, που 12 χρόνια αργότερα είχε την τιμή να είναι ο πρώτος που νίκησε με Porsche τις 24 ώρες του Man.

PORSCHE 1500 RS SPYDER

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: 4κύλινδρος επίπεδος Type 547/2
Κυβισμός: 1.498 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 85 mm x 66 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.8:1
Καρμπιρατέρ: 2 Weber
Ισχύς: 135 ίπποι στις 7.200 σ.α.λ.
Ροπή: 14,8 χλγμ. στις 5.900 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 210 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 7,3 δλ.
0-160 χλμ./ώρα: 14,4 δλ.
Βάρος: 570 κιλά

carhistory

Photos: Porsche